Jan-Bart Gewald nieuwe directeur Afrika-Studiecentrum Leiden

Prof. Jan-Bart Gewald is benoemd tot nieuwe directeur van het Afrika-Studiecentrum Leiden met ingang van 1 september 2017, voor een periode van vijf jaar. Professor Gewald zal Ton Dietz opvolgen die in september met pensioen gaat.

Jan-Bart Gewald

Jan-Bart Gewald groeide op in Afrika. Hij behaalde  zijn bachelor Politieke Studies en Geschiedenis van Afrika aan Rhodes University in Zuid-Afrika in 1986. Hij deed zijn Master in Geschiedenis aan de Universiteit Leiden in 1990 en promoveerde, ook in Leiden, in 1996.

Gewald werd onderzoeker aan het Afrika-Studiecentrum in 2003 en hoogleraar in de Geschiedenis van zuidelijk Afrika aan het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden in 2013. Hij werd voorzitter van de onderzoekers van het Afrika-Studiecentrum in 2016, het jaar waarin het Afrika-Studiecentrum een interfacultair instituut werd van de Universiteit Leiden. Met ingang van 1 april 2017 is zijn leeropdracht veranderd in Geschiedenis van Afrika aan het interfacultair instituut Afrika-Studiecentrum Leiden.

De afscheidslezing van professor Ton Dietz vindt plaats op 25 september 2017, waarvoor u van harte bent uitgenodigd. Op 9 oktober zullen drie nieuw benoemde Afrika-Studiecentrum-hoogleraren een korte introductie geven: Prof. Chibuike Uche, Prof. Rijk van Dijk en Prof. Jan Abbink. Marleen Dekker zal op die dag haar inaugurele rede als hoogleraar Inclusieve Ontwikkeling in Afrika houden. Locatie: Academiegebouw, Rapenburg 73, Leiden.