Humanities Campus: een update

Er wordt volop gewerkt aan de realisatie van het Humanities Campus-project. Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Verbouwing P.J. Veth-gebouw

De renovatie van het P.J. Veth-gebouw is op 1 juni begonnen. De aannemer zal het pand op 15 mei 2017 opleveren, waarna de faculteit en Vastgoed de verdere inrichting op zich nemen. De planning is dat op 1 augustus 2017 de medewerkers in het pand trekken, en dat vanaf 1 september de collegezalen in het gebouw in gebruik worden genomen.

Klankbordgroepen

Na een eerste sessie in juni vond op 6 september de tweede bijeenkomst van de klankbordgroep Humanities Campus plaats, die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeente, de universiteit, de betrokken wooncorporatie en de omwonenden. Onder meer het besluitvormingsproces en het ‘plan B’ van de universiteit (het City Model) werden verduidelijkt. Afsluitend kregen de leden van de groep aan drie thematafels de mogelijkheid om in gesprek te gaan met inhoudelijk experts en vragen te stellen. De volgende sessie staat gepland in oktober.

Asian Library

Leiden staat in 2017 in het teken van Azië. De universiteit, gemeente en culturele partners slaan de handen ineen om een divers aanbod aan lezingen, tentoonstellingen en andere activiteiten te organiseren. Kers op de taart wordt de opening van de Asian Library in september. Op het dak van de UB wordt druk gebouwd aan de vleugel, waar alle Leidse collecties over Azië samen zullen komen. De externe werkzaamheden zijn inmiddels ver gevorderd, binnenkort zal de interne afronding van start gaan. In oktober begint de verhuizing van de bibliotheek van het Koninklijk Instituut van Taal- Land- en Volkenkunde (KITLV) naar de UBL.

Meer rondleidingen tentoonstelling Humanities Campus

Een nieuwe serie rondleidingen door de tentoonstelling Humanities Campus in het Lipsius gaat binnenkort van start. De tentoonstelling opende haar deuren in juni, en de vraag naar rondleidingen is onverminderd groot. De expositie duurt een uur en biedt een blik op het verleden, het heden en de toekomst van het WSD-complex en wordt gaandeweg uitgebreid bij nieuwe ontwikkelingen. Ook een rondleiding volgen? Meld je aan.

Wie komt waar te zitten?

Momenteel zijn er volop gesprekken gaande over de eindvarianten, wie komt waar te zitten in 2025? De verwachting is dat er hierover later dit jaar een besluit gaat vallen.