Hoe vind je als internationale student in Nederland een baan?

Veel internationale studenten willen na hun afstuderen graag in Nederland werken. Wat zijn de mogelijkheden en obstakels? Het International Student Career Event op 20 april hielp de studenten op weg.

Honderd sollicitatiebrieven

‘Solliciteren was voor mij een fulltime baan’, zegt de jonge Indiase jurist Shatakshi Sharma voor een zaal vol nieuwsgierige internationale studenten in Plexus. Sharma studeerde rechten in Leiden en schreef in twee maanden tijd wel honderd brieven. Haar verhaal illustreert: het lukt als je doorzet, nu heeft Sharma een mooie baan als legal counsel en kan ze in Nederland blijven.

Solliciteren moet je leren

De studenten hebben veel vragen. Wat moet je doen als je Residence Permit for Stuyding afloopt? Mascha Schamper, medewerker van de IND, legt uit dat studenten en pas afgestudeerden een vergunning 'orientation year’ kunnen aanvragen. Met dit visum, ook wel ‘search year’ genoemd, mogen buitenlandse afgestudeerden nog in Nederland verblijven en hier solliciteren. Achmed Sohaib, een fysiotherapeut uit Pakistan, waarschuwt: solliciteren moet je leren en een jaar is zo voorbij. Daarom kun je beter al tijdens je studie leren solliciteren en pas als je studievisum afloopt deze search year aanvragen.

Visum aanvragen bij IND

Een student computerwetenschappen kreeg van het bedrijf waar ze stage loopt al een baan aangeboden. Wat is dan de beste route? In dat geval kan de werkgever een visum aanvragen bij de IND: voor de categorie highly skilled migrants of researchers. Dat kan in twee weken geregeld zijn, zegt Schamper. Dat wil niet zeggen dat er voor bedrijven geen obstakels zijn. Grote bedrijven moeten 5.000 euro betalen voor deze procedure en kleine bedrijven de helft. Bovendien moeten ze voor de categorie highly skilled migrants ook kunnen aantonen dat er geen vergelijkbare gekwalificeerde mensen in de Europese Unie zijn.

Stage lopen?

Het zal moeilijk zijn om een baan te vinden, zo verwacht menig student. Voor de meeste functies wordt minstens twee jaar ervaring vereist. Een student merkt op: een stage kan helpen, maar hoe kom je dan rond van de stagevergoeding die meestal niet meer is dan 300 euro per maand?  Het is lastig, beaamt coach Mohammed Ittidar. Toch raadt hij aan een stage te lopen omdat deze nieuwe kansen creëert. Ook moeten internationale studenten niet vergeten dat ze al veel aantrekkelijk skills in huis hebben: ze zijn aantoonbaar flexibel, hebben veel buitenlandervaring en spreken meerdere talen goed.

‘Knowing what you want’

Bovendien hoeven deze studenten niet zelf het wiel uit te vinden. Nieke Campagne, projectleider employability van de Universiteit Leiden, wijst op de diverse diensten die de universiteit aanbiedt. Alle faculteiten hebben loopbaanadviseurs. En wil je weten hoe voormalige studenten hun droombaan vonden? Stel je vraag aan een van de vele alumni binnen het online Mentor Network.  Bovendien geeft de Career Zone van de universiteit allerlei tips and tricks voor het vinden van een baan. Maar misschien wel haar belangrijkste advies is dat studenten goed bij zichzelf te rade moeten gaan: ‘The key to finding what you want is knowing what you want.’

Sabrina George

Sabrina George, student International Studies