Bezoek het P.J. Veth-gebouw tijdens Open Monumentendag

Tijdens de Open Monumentendagen op 10 en 11 september kunnen bezoekers een kijkje nemen in het P.J. Vethgebouw. Bouwbedrijf Burgy is verantwoordelijk voor de renovatie van dit historische gebouw. Volgend jaar is de renovatie gereed en neemt de Faculteit Geesteswetenschappen het gebouw in gebruik. Een eerste stap in het Humanities Campus-project.

Botanisch lab

Het gebouw deed vanaf 1908 dienst als botanisch laboratorium en Rijksherbarium. Architect Jacob van Lokhorst streefde ernaar het gebouw zo functioneel mogelijk in te delen. Dit is nog altijd te zien aan de grote verschillen tussen de ruimten: torenhoge collegezalen en lage depots wisselen elkaar af.

Letteren

Nadat de botanisten verhuisd waren naar een laboratorium elders in de stad, betrad de Faculteit der Letteren het gebouw. Nu is het P.J. Veth al een aantal jaar buiten gebruik, en afgelopen mei is een grootschalige renovatie van start gegaan. In 2017 zal de Faculteit Geesteswetenschappen het gebouw weer in gebruik nemen. Daarmee is de eerste stap in het Humanities Campus-project gezet.

Bijzondere details

Omdat het gebouw nu niet wordt gebruikt, springen bijzondere details volop in het oog. Decoratief glas-in-lood bijvoorbeeld, of lage raampjes die ertoe dienden de onderzoekstafels van extra daglicht te voorzien. De Open Monumentendagen zijn de ultieme gelegenheid om het P.J. Veth in alle rust te bekijken, voordat het over een jaar wordt overspoeld door studenten Geesteswetenschappen.

Meer informatie

Het P.J. Veth-gebouw aan de Nonnensteeg is zaterdag 10 en zondag 11 september tussen 10.00 en 17.00 uur (deels) open voor bezoekers. Kijk voor meer informatie op de website van de Open Monumentendagen Leiden.