Alumiseminar gezellige ontmoeting over persoonlijk leiderschap

Donderdag 2 februari kwamen zo'n vijftig alumni van het Leiden Leadership Programme (LLP) naar Leiden voor het halfjaarlijkse alumniseminar. De oud-studenten kregen de kans om met Rob Brons (directeur van de veiligheidsregio Brabrant Zuid-Oost) en Farah Karimi (algemeen directeur Oxfam Novib en oud-politica) in gesprek te gaan over persoonlijk leiderschap, met na afloop een alumniborrel, om weer gezellig bij te kletsen.

Op de eerste verdieping van de Oude Sterrewacht is het een gezellige boel. De alumni voelen zich thuis en begroeten elkaar uitbundig. Twee meiden gaan 'nostalgisch een kopje koffie halen' en een ander is blij bekenden te zien: “ik kom wel even bij jullie zitten.” Zodra Karimi het woord neemt, wordt het muisstil in de Kaiserzaal.

“Leiderschap bestaat voor mij uit drie dingen: visie, moed en integriteit.” Aan de hand van haar werk als directeur van Oxfam Novib geeft Karimi haar visie op leiderschap. “Het belangrijkste is dat je mensen voor je kunt winnen, zodat ze samen met jou iets willen bereiken. Geef daarbij nooit op en blijf strijden voor je idealen”, spreekt ze de alumni toe.

Heel toegankelijk

“Het is leuk dat mensen die al een hele carrière achter de rug hebben, vanavond zo toegankelijk zijn”, reageert co-assistent Kimberley Koetsier (23) na afloop. “We konden vragen stellen en op een gelijk niveau met elkaar praten.” Dat geldt zeker ook voor Rob Brons, die de zaal geregeld aan het lachen krijgt door zijn vrije manier van vertellen. De alumni hangen aan zijn lippen bij zijn ervaringen als operationeel leider van reddingsmissies en noodsituaties.

“Voor mij begint leiderschap op het moment dat de telefoon gaat en een missie begint. Dat loopt vervolgens tot de terugkomst van mijn mensen, en zelfs nog daarna, wanneer ik hulp bied bij het verwerken van traumatische ervaringen.” Met zijn werk na de aardbeving op Haïti als voorbeeld, legt hij uit hoe hij zich als leider gedraagt. “Door om reflectie te vragen, kun je ook delen waar je eigen onzekerheden zitten, daar leer ik ongelooflijk veel van.”

Hecht cohort

Docent Yuri Villa Rikkers (29) is na afloop enthousiast. “Ik bedacht me net dat ik vaker naar interessante mensen moet gaan luisteren, maar de drempel daarvoor is wel wat hoog na een volle werkdag.” Vanavond kon hij het mooi combineren met het zien van zijn LLP-cohort. “Wij zijn heel hecht met elkaar, dat horen we ook van anderen. Zo'n avond is dus ook zeker voor de gezelligheid, om elkaar weer te spreken.”

In de 'stamkroeg van het LLP' aan de overkant van de straat wordt nageborreld. Wat opvalt is het 'wij'-gevoel van de cohorten. “We waren natuurlijk ook op het seminar”, antwoordt Alexander van Geel (24) op de vraag of dat losstaat van de borrel. “De inhoud van vanavond geeft juist gesprekstof voor tijdens de borrel. En het is leuk om dat LLP-gevoel weer te hebben, dat een hooggeplaatst persoon iets komt vertellen.”

(Tekst IJsbrand Terpstra)