Zeger van der Wal: Nieuwe kennis en kunde gevraagd van overheidsmanager

Managers in de publieke sector werken in een omgeving die steeds complexer en minder voorspelbaar wordt. Dat vergt nieuwe kennis en competenties van hen, aldus Zeger van der Wal, bijzonder hoogleraar bestuurskunde an de Universiteit Leiden in zijn oratie.

De overheid verandert snel, en daardoor ook de rol van de overheidsmanager. Dit komt volgens Zeger van der Wal onder andere door snelle technologische ontwikkelingen, welke een grote druk op overheidsinstanties leggen om mee te gaan in deze innovatie.

Als bijzonder hoogleraar op de Ien Dales Leerstoel gaat Van der Wal zich op dit veld richten. Een belangrijke vaardigheid die overheidsmanagers moeten hebben is volgens hem politieke handigheid of zelfs sluwheid. 'Overheidsmanagers zien zich meer en meer geconfronteerd met wispelturige of populistische politici die beloftes doen die niet zijn te realiseren.' Het bewaren van de balans tussen stevig in de schoenen staan en niet te veel een 'hindermacht' te zijn is hierin 'belangrijker dan ooit'.

Lees ook het volledige artikel op de site van VNGMagazine