Copyright: Bart van Overbeeke fotografie

Wiskunde en kunst: twee handen op een buik

Kom tot en met 24 maart naar de tentoonstelling IMAGINARY in het Bestuursbureau (Rapenburg 70) en ontdek de schoonheid van de wiskunde.

Bij het woord ‘wiskunde’ denk je misschien niet direct aan sprankelende beelden en schitterende foto’s. Toch krijgt de tentoonstelling IMAGINARY in het Bestuursbureau (Rapenburg 70) uitgerekend dat voor elkaar. Want achter de getallen blijkt een kunstzinnige wereld schuil te gaan.

Raakvlakken

De tentoonstelling IMAGINARY omvat talrijke gelamineerde posters, een hele reeks 3D-prints van wiskundige objecten, en een reeks softwarevisualisaties en -simulaties waarmee de bezoeker interactief aan de slag kan via grote touchscreens. Op grote puzzeltafels kan gespeeld worden met zogenaamde Penrose-betegelingen. Op die manier ontdekken bezoekers de raakvlakken van de wiskunde en de kunst.

Platform Wiskunde Nederland

IMAGINARY is een initiatief van de Nederlandse universiteiten en Platform Wiskunde Nederland (PWN). De tentoonstelling laat het grote publiek kennismaken met wiskunde in haar volle breedte, kracht en schoonheid. Speciale aandacht is er voor middelbare scholieren. In de drie weken dat de reizende tentoonstelling in Leiden staat, kunnen schoolklassen iedere middag vanaf 15:30u gratis een rondleiding krijgen. Medewerkers en studenten van de Leidse opleiding Wiskunde verzorgen de begeleiding. Op de woensdagen 8, 15 en 22 maart zijn er van 16.30 tot 17.15 uur ook nog bijbehorende lezingen in het restaurant van het Bestuursbureau.

Meer informatie

Meer informatie vindt u op de website van IMAGINARY. Daar vindt u tevens een impressie, en leest u hoe u een schoolklas aanmeldt.

Beeld: Bart van Overbeeke Fotografie