Welk gras is groener?

Is het gras voor gepromoveerden groener binnen of buiten de universiteit? De persoonlijke verhalen van tien gepromoveerden over hun loopbaan zijn samen met drie verhalen van werkgevers van gepromoveerden gepubliceerd in de inspiratiebundel Welk gras is groener?

'Na mijn onderzoeksmaster Taalwetenschappen ben ik gevraagd om te solliciteren naar een promotieplek door samen met een hoogleraar een voorstel te schrijven. Toen ik daar niet voor aangenomen werd, dacht ik dan maar een tweede master te gaan doen. Totdat mijn latere promotor me opbelde en vertelde dat er iemand wegging en dat ze een promotieplek voor me hadden. Als ik terugkijk zie ik hoe snel ik de wetenschap ingezogen werd zonder me daarbuiten te oriënteren. Het was voor promotoren en veel anderen om me heen geen optie om de universiteit te verlaten. Zo heb ik enkele postdocs gedaan, maar toen ik op een gegeven moment een maand moest herstellen van een operatie heb ik de tijd genomen om mezelf af te vragen of dit eigenlijk wel het werk was dat ik wilde doen.'

Dr. Eefje Boef (1983), taalkundige. Fragment uit 'Welk gras is groener?'

Het aantal mensen dat promoveert aan een Nederlandse universiteit is sinds 2000 verdubbeld. Voor 68% van deze gepromoveerden is er - soms na tijdelijke contracten - uiteindelijk geen plek op een Nederlandse of buitenlandse universiteit. Zij vervolgen hun loopbaan buiten de universiteit. Maar er is maar weinig zicht op de vervolgloopbanen van gepromoveerden.

Om die reden deden vier onderzoekers van de Universiteit Leiden, VU Amsterdam en Fontys Hogescholen onderzoek naar de diverse vervolgloopbanen. Hiervoor interviewden zij 39 gepromoveerden.

Tien van deze persoonlijke verhalen zijn nu gebundeld in de publicatie Welk gras is groener?. Aangevuld met drie persoonlijke verhalen van werkgevers over hun ervaringen met gepromoveerden op de werkvloer, geeft de bundel een indruk van de rijke diversiteit aan carrièremogelijkheden buiten de wetenschap.

Lees de inspiratiebundel Welk gras is groener? online: http://phdcentre.eu/nl/praktijk/portretten.html

Op  24 maart vindt er n.a.v. deze bundel een inspiratiebijeenkomst plaats. Tijdens deze bijeenkomst wordt er in gesprek gegaan met een unieke deelnemerssamenstelling van promovendi, gepromoveerden, postdocs, universiteiten, bonden, beleidsmakers, werkgevers en de geportretteerde respondenten. Hoe vertalen we de bevindingen naar de diverse praktijken?

Kijk voor meer info en om u aan te melden op deze website.