Waar liggen de grenzen van onze vrijheid?

In de Honoursclass Media Power, State Power and the Law wordt publieke opinie besproken en welke rol die speelt in de politiek. Aan de hand van de actualiteit gaat het in het college over filosofie, politiek en recht, met felle discussies tot gevolg. Deze week een college over de vrijheid van meningsuiting, waarbij Geert Wilders natuurlijk een belangrijke rol speelt.

Hoogleraar Mediarecht Wouter Hins begint de les met drie foto's: Donald Trump en Geert Wilders worden meteen herkend, maar bij Michael Gove blijft het stil. “Toch hoort ook hij in dit rijtje thuis”, verklaart Hins zijn keuze voor de Britse politicus. Alledrie zoeken ze namelijk de grenzen van de vrijheid van meningsuiting op, die zo belangrijk is voor een democratie.

Actueel

“Die vrijheid is zo belangrijk, omdat we op die manier tot nieuwe inzichten kunnen komen”, legt hij aan de studenten uit. Als voorbeeld noemt Hins de 16e eeuw, waarin wetenschappers de vrijheid van meningsuiting nodig hadden om zich tegen het religieuze wereldbeeld te verzetten. “Met zo'n voorbeeld wordt duidelijk waarom we bepaalde wetten hebben, dat is belangrijk om te begrijpen.”

“Wat we hier leren is super actueel en dat maakt het ook zo leuk”, vertelt archeologie-student Daniël (24) in de pauze.  Zo worden de Duitse en Amerikaanse democratieën met elkaar vergeleken en werpt Wouter Hins de vraag op of Turkse politici in Nederland wel campagne mogen voeren. “Die discussies vind ik het allerleukst, want vaak ben ik het niet eens met mijn leeftijdsgenoten”, aldus een enthousiaste Daniël.

Hypocriet

Wat tijdens die discussies opvalt, is het verschil tussen de Nederlandse en buitenlandse studenten. Zo vindt een internationale studente het onvoorstelbaar dat Wilders geen straf heeft gekregen voor zijn 'minder minder'-uitspraak, terwijl een Nederlandse student het juist binnen de vrijheid van meningsuiting vindt vallen. Het zijn precies die internationale cultuurverschillen die het college een interessante wending geven.

Wilders was voor de Duitse Alicia (21, International Studies) bijvoorbeeld bijna onbekend, maar geeft ze er wel een presentatie over. “Ik wist ook nog maar weinig over het recht, dus het was best wat werk”, vertelt ze. Ze behandelt grote vragen over de juridische positie van politici en kijkt tot slot ook naar de toekomst. “Wilders kan nog doorprocederen tot het Europese Hof, maar dat zou wel hypocriet van hem zijn”, lacht ze.

(Foto's en tekst IJsbrand Terpstra)