Studium Generale over De Stijl

Precies honderd jaar geleden richtte kunstenaar Theo van Doesburg in Leiden het tijdschrift De Stijl op. Om dat te vieren vinden er dit jaar verschillende activiteiten plaats. Studium Generale pakt uit met een lezingenreeks.

Tijdschrift De Stijl groeide uit tot een internationale beweging die streefde naar een radicale hervorming van de kunst, vormgeving en architectuur – zelfs van de samenleving. Naast Van Doesburg waren ook Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld, J.J.P. Oud en Bart van der Leck verbonden aan De Stijl. Primaire kleuren, minimalisme, en loodrechte lijnen zijn kenmerkend voor hun werk en maakten de beweging wereldberoemd.

Ontstaan en invloed

Studium Generale belicht de komende weken het ontstaan van De Stijl, de invloed ervan op verschillende disciplines en de hedendaagse betekenis van de kunststroming in verschillende vakgebieden. Dat doet Studium Generale Leiden samen met Museum De Lakenhal en het Gemeentemuseum in Den Haag.

Gratis toegankelijk

De lezingen zijn gratis te bezoeken, ook voor geïnteresseerden die niet verbonden zijn aan de Universiteit Leiden. Bekijk hier het programma.