Mythes in wetenschapcommunicatie

Mythes en misconcepties, zo luidde het thema van de Nationale wetenschapscommunicatieconferentie 2017. Op vrijdag 24 maart werd het onderwijsgebouw van het LUMC omgetoverd tot een ontmoetingsplek voor wetenschapscommunicatoren. De organisatie van de conferentie is altijd in handen van studenten: dit jaar was het de beurt aan studenten wetenschapscommunicatie van de Universiteit Leiden.

Om tien uur staan de zes organisatoren klaar. Ze tellen nog maar eens de naamkaartjes, schikken de stapeltjes folders een laatste keer en wachten de bezoekers met koffie op. Het publiek druppelt binnen. Het blijkt zeer divers te zijn: van hoogleraren tot studenten en zelfs enkele middelbare scholieren. Een van de bezoekers is Judith Korhorn uit Utrecht. Ze bladert door het programmaboekje. ‘Ik hoop op deze conferentie veel nieuwe mensen te leren kennen die mij meer inzicht kunnen geven in wat ik kan gaan doen’, vertelt de masterstudent. ‘Ik zag dat ik straks kan gaan speeddaten, dat is dé kans voor mij om nieuwe mensen te ontmoeten.’

Myth buster

De dag opent met een presentatie van Pedro De Bruyckere, docent en onderzoeker. ‘Hoe meer ik onderzocht, hoe meer ik factcheckte en hoe meer mythes ik ontdekte. Daar kwam een boek van en een blog waarmee we onderwijs proberen te factchecken’, vertelt de Vlaamse myth debunker. Mythes zijn hardnekkig en moeilijk te ontkrachten, vervolgt hij. ‘Daar zijn veel redenen voor. Dingen klinken vaak logisch of lijken intuïtief te kloppen. Ook zie je vaak hoopvolle oplossingen voor problemen. Maar spijtig genoeg is onderwijs complexer, waarbij eenvoudige oplossingen zelden te vinden zijn.’

‘Mythes bieden vaak een hoopvolle oplossing voor problemen’ - Pedro De Bruyckere

Na deze presentatie begint de workshopronde. Een van de activiteiten is een rondleiding door het anatomisch museum, waar een verzameling medische objecten te zien is. Daarbij ook een groot aantal vreemde stukken: zo zijn er  doodgeboren baby’s met twee hoofden te zien, skeletten van reuzen of van ouderen met haast esthetisch gekromde ruggengraten, en oude geschriften met sterke medische verhalen.

Professioneel daten

Tijdens de tweede workshopronde kunnen de deelnemers speeddaten. Naast blauwe tafeltjes staan werknemers van grote bedrijven en musea klaar om alle vragen van de aankomende communicatoren te beantwoorden. Er zijn medewerkers van Naturalis, het Museon, Technolab, Visservisual en NorthernLight. Vanuit het  journalistieke vak zijn er mensen van Natural Geographic, New Scientist en KennisLink. Kaartjes worden uitgedeeld en Linkedin-pagina’s uitgewisseld.

Pedro De Bruyckere toont zich achteraf tevreden. ‘Het is een van de leukste conferenties waar ik op gesproken heb’, zegt hij glunderend. Volgend jaar is het aan een andere universiteit om de conferentie te organiseren.

(Sanne van Gammeren)