Overweldigende belangstelling voor Groot Leids Verkiezingsdebat

Jongeren mogen dan de reputatie hebben niet zo geïnteresseerd te zijn in politiek, dat geldt niet voor Leidse studenten. Op 2 maart liep de Stadsgehoorzaal vol voor het Groot Leids Verkiezingsdebat tussen politici van zes partijen.

Flinke rijen

Op 27 februari moest het Klein Auditorium in het Academiegebouw al ingewisseld worden voor de Pieterskerk voor het Veritasforum met Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en Arjen Lubach. Voor het Groot Leids Verkiezingsdebat hadden twaalfhonderd studenten hun komst via Facebook aangekondigd. Twintig minuten voor aanvang van het debat stonden buiten flinke rijen en had de teller al negenhonderd keer geklikt; bij de duizendste klik gingen de deuren onverbiddelijk dicht.

Alumni

Het debat was georganiseerd door de vijf gezelligheidsverenigingen en de Plaatselijke Kamer van Verenigingen, in samenwerking met Leidse politieke partijen,  met financiële steun van CASSA. Voor de presentatie waren alumnus Guido Marchena en eeuwige kwajongen Jort Kelder aangetrokken. Met name Kelder wist met zijn studentikoze grappen regelmatig een lachsalvo op te roepen. Zo vroeg hij aan SP-er Sandra Beckerman: ‘Wat heeft de SP eigenlijk te zoeken in een studentenstad?’ Maar de Groningse doctor mocht ook wat over haar promotie-onderzoek vertellen. Marchena was overigens niet de enige alumnus: ook Han ten Broeke van de VVD studeerde in Leiden. Hij was lid van Quintus. Er werd voor hem gezongen, want hij was jarig.

Jort Kelder: studentikoze bravour

Vijf stellingen

De discussies tussen de politici, één op één en gezamenlijk, betroffen vijf stellingen. Ze gingen zeker niet alleen over typische studentenonderwerpen als het wel of niet herinvoeren van de studiebeurs – waar overigens maar ongeveer de helft van de studenten vóór bleek te zijn. Ook de 2%-norm als bijdrage aan de NAVO, terrorismebestrijding en de inperking van de vrijheid ten behoeve daarvan, en de verlaging van de pensioenleeftijd die de SP nastreeft, kwamen aan bod.

De zes politici, Kelder, en voor op het podium alumnus Guido Marchena.

Beetje vuurwerk

Die brede belangstelling leefde zeker bij het publiek want toen Kelder vroeg welke onderwerpen de studenten graag langs zagen komen, werden naast onderwijs onder meer het eigen risico in de zorg, privacy en het referendum genoemd. Behalve de zorg kwamen ze allemaal aan de orde. Echt vuurwerk was er alleen op tussen VVD-er Ten Broeke en Kees Verhoeven van D66 toen het ging over de ruimere bevoegdheden die de AIVD krijgt om terroristen op te sporen. Ten Broeke verweet Verhoeven dat D66 overal tegen stemde. ‘Omdat die maatregelen niet werken’, zei Verhoeven. ‘En we zijn tegen een sleepnet van informatievergaring onder voornamelijk onschuldige burgers.’ Rick Grashoff van GroenLinks viel hem bij, terwijl Ten Broeke steun kreeg uit onverwachte hoek: van Sharon Dijksma, PvdA.

Rick Grashoff van GroenLinks windt zich op.

Mini-college van Ankie Broekers-Knol

Halverwege trad nog een alumna aan: Ankie Broekers-Knol, VVD-er, voorzitter van de Eerste Kamer en tevens oud-medewerker van de rechtenfaculteit. Nadat ze nadrukkelijk had aangegeven het woord alumnus met betrekking tot zichzelf niet te willen horen - ik ben alumnaaa - hield ze een mini-college. Dat ging over ons parlementair stelsel: de regering (staatshoofd en ministers), het kabinet (ministers en staatssecretarissen), en de Eerste en Tweede Kamer. Geen lichte kost maar ze wist de zaal met humor en flair aan zich te binden. Daarna was het lastig de zaal weer te interesseren voor het debat. De avond was toen al anderhalf uur aan de gang, met nog bijna drie kwartier gaan. Dat is lang, zeker als je moet blijven staan. En dat voor zeker de helft van de aanwezigen. Maar gelukkig was rekening gehouden met de aard van het publiek: doorlopend konden biertjes worden aangerukt.

Ankie Broekers-Knol: flair en humor

Wouter

Tegen het einde werd een willekeurige student (met biertje) het podium op gedirigeerd en omgedoopt tot Wouter, bijna klaar met zijn studie, een vriendin die lekker voor hem kookt, en met gezinsvorming in het vooruitzicht. Hij gaat niet werken op ‘de Zuidas’ dus hij bulkt straks niet van het geld. Wat kunnen de politieke partijen voor hem doen? Toen ging het over de huizenmarkt – koop en huur - en over de moeilijkheid om een vaste baan te krijgen. De partijen konden nog even flink los. Alle politici kwamen met maatregelen om het aanbieden van vaste contracten voor werkgevers weer aantrekkelijk te maken. Zo beloofde Pieter Omtzigt van het CDA het terugbrengen van het doorbetalen van werknemers bij ziekte van nu twee jaar naar een half jaar. En alle partijen zeiden meer huizenbouw na te streven.

... en nog maar een biertje

Napraten

Sharon Dijksma riep aan het eind iedereen op te gaan stemmen. Het leverde haar een flink applaus op. Deze studenten gaan wel op 15 maart. Dat merkte je ook na afloop: je hoorde de studenten napraten over de avond en de standpunten die ze hadden gehoord. Zelfs nog op de fiets naar huis of naar het café.

(CH)

Sharon Dijksma viel in de smaak met haar oproep vooral te gaan stemmen