Fototentoonstelling ‘The North Koreans’ in Kamerlingh Onnes Gebouw

Vrij rondreizen en fotograferen in Noord-Korea is niet mogelijk. Toeristen en journalisten die het land bezoeken worden altijd begeleid door officiële gidsen die min of meer een standaardprogramma volgen. Zij grijpen in wanneer bezoekers terechtkomen in situaties of op plaatsen die van de autoriteiten niet gefotografeerd mogen worden. En er is veel dat niet gefotografeerd mag worden. Grote delen van het land zijn bovendien ook niet toegankelijk voor buitenlanders.

Foto’s van: Martin Tutsch, Eric Lafforgue, Raymond Cunningham, Frühtau, Joseph Ferris en Judith Au-Young

De foto’s die hier worden geëxposeerd, pretenderen dan ook niet een volledig beeld van het land te geven; dat is per definitie onmogelijk. Toch laten ze meer zien dan veel andere, vergelijkbare presentaties. Dat komt doordat de hier getoonde foto’s gemaakt zijn door fotografen die het land vele malen bezocht hebben en op het juiste moment wisten af te drukken.

De Duitser Martin Tutsch, die pas onlangs uit de anonimiteit trad, woonde en werkte zelfs enkele jaren in Noord-Korea. Hij heeft veel plaatsen bezocht waar toeristen niet komen. Zijn werk uit de periode 2007-2011 heeft dan ook grote documentaire waarde; het wordt hier voor het eerst geëxposeerd.

De Belgisch-Franse fotograaf Eric Lafforgue is een internationaal bekende reis-fotograaf. Hij maakte – als toerist – vier reizen naar Noord-Korea (in 2009-2012). Zijn werk is in diverse boeken over Noord-Korea gepubliceerd. Vanwege zijn foto’s en de commentaren die hij daarbij op internet publiceerde, is hij echter niet meer welkom in Noord-Korea.

De Amerikaan Raymond Cunningham maakte in totaal vijf reizen naar Noord-Korea. Hij reisde vaak mee met kleine groepen. Cunningham, als docent verbonden aan de University of Illinois, heeft een goed oog voor het lijnenspel in de openbare ruimte en voor interessante details.

Ook Frühtau maakte vijf reizen naar Noord-Korea – deze, eveneens Duitse, fotograaf heeft gekozen voor de anonimiteit, omdat hij bang is geen visum te krijgen voor een volgende reis.

Joseph Ferris, een Amerikaan die enkele jaren reizen naar Noord-Korea begeleidde, heeft met name veel goede foto’s van mensen gemaakt. Judith Au-Young uit Hong Kong bezocht het land slechts eenmaal, maar slaagde erin enkele bijzondere foto’s van werksituaties te maken.

De geëxposeerde foto’s zijn afgebeeld in: The North Koreans. Glimpses of Daily Life in the DPRK (252 pag., ca. 350 ill., gebonden, ISBN 978-90-5997-230-8) € 39,50.

Uitgave: Primavera Pers, Sint Jacobsgracht 22a, 2311 PW Leiden, info@primaverapers.nl, 071-5144482. Op voorraad in alle goede Leidse boekhandels.

De tentoonstelling loopt tot circa 1 juli en is te bezichtigen in de C-gang van het Kamerlingh Onnes Gebouw.