Willem te Beest in nieuwe raad van toezicht NWO

Willem te Beest, vice-voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden wordt per 1 maart lid van de nieuwe raad van toezicht van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en van Economische Zaken hebben op 10 februari melding gemaakt van deze benoemingen in de ministerraad.

Willem te BeestNaast Te Beest werden ook Roelof de Wijkerslooth de Weerdesteijn (voorzitter), Adriana Esmeijer, Mirjam van Praag en Amandus Lundqvist benoemd in de nieuwe raad van toezicht. De raad van toezicht staat de raad van bestuur van NWO ter zijde en geeft desgevraagd of uit eigen beweging advies over het beleid van de raad van bestuur. Dit advies heeft betrekking op de begroting, de jaarrekening, het jaarverslag en het instellingsplan. Daarnaast zorgt de raad van toezicht voor het voordragen voor benoeming en ontslag van de leden van de raad van bestuur.

Te Beest, De Wijkerslooth de Weerdesteijn, Esmeijer en Van Praag zijn voorgedragen door het ministerie van OCW. Lundqvist is voorgedragen door het ministerie van Economische Zaken. Na het onderbrengen van ZonMW bij NWO zal de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een zesde lid voordragen.