Vijf tips voor een geslaagde Open Dag

Op 14 oktober komen ruim 6500 scholieren naar de Open Dag om meer te leren over de Leidse en Haagse opleidingen en het studentenleven. Heb jij je al aangemeld? Vijf gouden tips voor een geslaagde Open Dag.

We raden je aan om met het openbaar vervoer te komen, aangezien parkeren lastig is in de stad. Check daarom ruim voor vertrek je reis op eventuele vertraging. Eenmaal in Leiden zijn alle locaties van de Open Dag op loopafstand, of je kunt de bus pakken.

Op centrale punten in de stad, zoals bij het centraal station, staan levende wegwijzers in gekleurige pakken. Haal bij zo’n wegwijzer een programmaboekje. Daarin vind je ook een handige plattegrond en de wegwijzers helpen je ook graag op weg. Ga je liever varen in plaats van lopen? Ga naar een opstappunt van de boten en laat je gratis varen naar de volgende locatie. In deze boten leer je gelijk wat over de stad en het studentenleven.

Bedenk alvast wat je belangrijk vindt aan een studentenstad. Ook al ga je niet meteen op kamers, je zult sowieso veel tijd doorbrengen in de stad. Neem dus de tijd om Leiden en de studenten goed te bestuderen.

Een leuke manier om studenten te leren kennen, is deelnemen aan de speciale stadswandelingen. Studenten van verschillende verenigingen nemen je mee om studentenhuizen te bezoeken en een kijkje te nemen bij de verenigingen zelf. Deze stadswandelingen starten om 11.00, 13.00 en 15.00 uur bij de stand ‘Stad en Studentenleven’ in de Pieterskerk.

Je hebt bij het aanmelden voor de Open Dag al een keuze moeten maken tussen de verschillende presentaties. Alle opleidingen presenteren zich ook op de informatiemarkt in de Pieterskerk. Die markt is maar liefst 1.500m2 groot – ook daar is het handig om keuzes te maken.

Bedenk van tevoren bij welke stands je informatie wilt. Ben je al vrij zeker van je studiekeuze? Ga dan op bezoek bij die studie en spreek met een student. Genoeg gehoord van de opleidingen? Ga naar een van de grote pilaren in de kerk. Daar vind je bijvoorbeeld meer informatie over op kamers gaan, het studentenleven in Leiden en Den Haag en kun je je aanmelden voor proefstuderen.

Of het nu bij de opleidingen is of in studentenhuiskamer De Fusie: je gaat de hele dag studenten tegenkomen. Maak daar gebruik van! Zij zijn de ervaringsdeskundigen en kunnen je alles vertellen over de universiteit en de studentensteden Leiden en Den Haag. Vind je het spannend om studenten aan te spreken? Hier wat vragen die je kunt stellen om het ijs te breken – als zij dat niet al voor je doen tenminste.

• Hoe ben jij tot jouw studiekeuze gekomen? Heb je nog tips?
  • Wat vind jij leuk aan deze studie / de stad?
  • Waarom zou je mij deze studie aanraden?
  • Wat is je favoriete plek in de stad?
  • In welke beroepen komen de studenten terecht?
  • Hoe is het contact met de docenten?

Meer voorbeeldvragen? Lees ze hier.

Na alle presentaties en het ondervragen van studenten heb je natuurlijk een gezonde trek. Speciaal voor de bezoekers van de Open Dag hebben een flink aantal Leidse lunchrooms en restaurants een menu samengesteld van maximaal 10 euro. Bij sommige eetgelegenheden moet je vooraf reserveren, bij anderen kun je gewoon binnenlopen. We hebben de deelnemende restaurants op een rijtje gezet, compleet met menu en prijs. Je kunt overigens ook terecht in de universiteitsrestaurants van het Lipsius-gebouw en het Kamerlingh Onnes gebouw.

Succes met de voorbereiding en tot ziens op de Open Dag op 14 oktober!