Muzikale studenten verrassen op gevarieerd Honours concert

Dinsdagavond 7 februari nam een groep muzikale studenten plaats in café Scheltema in Leiden, tegenover een goed gevulde zaal. Van musicals, via wat stukken klassiek naar een swingend einde: er was voor iedereen wat wils. De rode draad vormenden de honoursstudenten, die naast hun studie, ook een passie hebben voor muziek.

Het is de zevende keer dat het Honoursconcert wordt georganiseerd. Marleen Hoenink is het brein achter de avond en is trots op het programma. ‘We hebben geen voorselectie gedaan, maar de mensen die zich hebben aangemeld, zijn zeker goed genoeg om op het podium te staan. Het doel is vooral om met goede muziek een gezellige avond te beleven.’

Merel van der Meulen (eerste viool), Eva Lagemaat (tweede viool), Cleo van Aanhold (altviool) en Dieuwke Smit Sibinga (cello)

Tentamens

In de coulissen pakt student Dieuwke (20, Life, Science and Technology) haar cello. Ze speelt zometeen als eerste, omdat de helft van haar strijkkwartet de volgende ochtend een geneeskundetentamen heeft. ‘We kennen elkaar van de 3-jarige minor Practicum Musicae op het conservatorium en spelen wel vaker samen’, legt ze de keuze voor het strijkkwartet uit. Echt zenuwachtig lijkt ze niet, als ze vervolgens zachtjes fluitend naar het podium loopt.

Dat het een gevarieerd programma is, blijkt al snel. Na een klassiek begin en een stukje uit de musical 'The Sound of Music', verrast Esther van Haren de zaal met haar theatrale manier van zingen. Na de pauze is het de beurt aan een groep biologiestudenten, die samen de band 'the Biologees' vormen. Na elk optreden laat het publiek, wederom verrast, goed van zich horen.

Iris Jansen (zang) en Daan der Werff (gitaar)

Scholieren

Wat alle muzikanten verbindt, is hun deelname aan een van de programma’s van de Honours Academy. Zo ook vwo-scholier Daan (17), tevens bestuurslid van Pre-Universityvereniging 'PREunion'. ‘Via die studievereniging kwam ik in contact met Iris en besloten we samen wat te spelen’, vertelt de gitarist. Hun versie van Wicked game van Stone Sour is prachtig in al haar eenvoud.

Het laatste nummer komt van een vijfkoppige Pre-University jazz-band, met Dion op saxofoon en Maarten op de trombone. Ze zijn een waardige afsluiting van de avond, zeker tijdens de swingende improvisaties die de beide jongens weggeven. En als halverwege het nummer ook de dansvloer nog wordt geopend, staat ook het aanwezige publiek nog even in de schijnwerpers.

(Tekst IJsbrand Terpstra. Foto's André van Haasteren)

Esther van Haren achter de paino
Liane Goris (dwarsfluit), Marleen Hoenink (hobo) en Florian Krouwel (fagot)
Emiel Beinema (hoorn), Tjerk Oosterkamp (trompet) en Hugo Boom (trombone)