Telescopen reflecteren tekeningen via de maan

De Vereniging van Oud-Sterrewachters was te gast bij CAMRAS in Dwingeloo. Voor hun jaarlijkse bijeenkomst verkenden ze de stad en bezochten ze de radiotelescoop die de vrijwilligersorganisatie CAMRAS beheert. Daarnaast dook het gezelschap in de historie van de radio astronomie en moonbouncing waarbij signalen naar de maan worden gestuurd.

Bestuurswijziging

Tijdens deze ALV nam de vereniging afscheid van Erwin van Soest als bestuurslid. Hij heeft jarenlang zich ingezet voor de vereniging. Na de vergadering volgden twee presentaties. Historica Astrid Elbers vertelde over haar promotieonderzoek naar de vroege geschiedenis van de radio astronomie in Nederland. Dwingeloo was hiervoor een zeer toepasselijke plek.

Jeugdprojecten

Daarna vertelde Frans de Jong over de vele manieren waarop CAMRAS de jeugd betrekken bij (radio) astronomie. Een van de projecten die ze hiervoor inzetten is moonbouncing. Met bescheiden zendapparatuur wordt een signaal naar de maan gestuurd. Voor het opvangen van de reflectie wordt de grote gevoeligheid van de Dwingeloo telescoop ingezet. Zo krijgen kinderen hun eigen foto of tekening terug via de maan. Dit is voor velen van hen een unieke ervaring.

Demonstratie

Na een gevuld programma mocht een bezoek aan de gerestaureerde radiotelescoop niet ontbreken. Enkele toepassingen werden gedemonstreerd om te laten zien waarvoor de telescoop door de amateurs wordt gebruikt. De dag werd afgesloten met een borrel, waarbij iedereen gedachten kon wisselen over de dag.