foto: Josiah Mackenzie/CC

Gratis hardlooptraining studenten Universiteit Leiden

Loop jij mee met een van de afstanden van de Leiden Marathon in mei? Dan kunt je deelnemen aan de gratis open looptrainingen die de Universiteit Leiden en Leiden Marathon gezamenlijk aanbieden. Ongetraind of gevorderde loper, 5 kilometer of een halve marathon: iedereen is welkom. Ook kun je als student meedingen naar prijzen in het Open Nederlands Studenten Kampioenschap, dat tijdens de Marathon plaatsvindt.

De Leiden Marathon vindt dit jaar plaats op 20 en 21 mei. Op zaterdagavond 20 mei wordt de Night Run gelopen: 5 kilometer over een sfeervol verlichte route. Op zondag 21 mei kan er meegelopen worden met de hele marathon, halve marathon en 10 kilometer. Dames en heren lopen in een apart klassement.

Open Nederlands Studenten Kampioenschap

Nieuw dit jaar is dat de Leiden Marathon het decor is voor het eerste Open Nederlands Studenten Kampioenschap. Elke Leidse student die een afstand loopt bij de Leiden Marathon, kan meedingen in dit kampioenschap. Lopers strijden op de vier afstanden voor een persoonlijke titel én verdedigen de eer van de Universiteit Leiden, tegen studententeams uit andere steden en zelfs van buiten Nederland. Op zaterdagavond is er speciaal voor de hardlopers in het Open Nederlands Studenten Kampioenschap een feest in het Universitair Sportcentrum. Deelnemende studenten van buiten Leiden kunnen overnachten door een tentje mee te nemen dat kosteloos geplaatst kan worden bij of in de buurt van het Universitair Sport Centrum (Einsteinweg). Faciliteiten zoals de douches van het USC kunnen gebruikt worden.

Open trainingen

De Universiteit Leiden en Leiden Marathon slaan de handen ineen. Om studenten (en medewerkers) van de universiteit die meelopen een steuntje in de rug te geven, worden open trainingen georganiseerd. Gekwalificeerde trainers van Leiden Marathon, het Universitair Sportcentrum en haar hardloopvereniging L.U.H.V. Currimus leiden de trainingen en geven schema´s en tips mee om in de rest van de week zelf nog aan de slag te kunnen. De open trainingen worden op verschillende plaatsen in Leiden aangeboden en deelname is gratis.

Locaties en tijden open trainingen

De trainingen worden op verschillende dagen van de week aangeboden:

• Iedere maandag om 17 uur bij het Universitair Sportcentrum (Einsteinweg), eerste training op 16 januari;
  • Iedere dinsdag om 17 uur bij Studentencentrum Plexus (Kaiserstraat), eerste training op 17 januari;
  • Iedere woensdag om 17 uur bij de Faculteit Sociale Wetenschappen (Wassenaarseweg), eerste training op 18 januari;
  • Iedere donderdag om 17 uur bij het Kamerlingh Onnes Gebouw (Steenschuur), eerste training op 26 januari.

Er is dus altijd een locatie bij je in de buurt om na college aan te sluiten bij de training. Aanmelden voor de training is niet nodig. De trainers zijn herkenbaar aan hun jassen met logo’s van Leiden Marathon en Universiteit Leiden.

Ga voor meer informatie over de Leiden Marathon en om in te schrijven naar www.marathon.nl. Studenten die zich inschrijven voor een afstand in de Leiden Marathon, kiezen voor de optie Studentenkampioenschap om mee te strijden voor de titel en ontvangen dan direct 10% korting op de inschrijfkosten.