Terugblik op de Honours College Fair

Dinsdag 8 december vond de Honours College Fair plaats, waarbij eerstejaarsstudenten zich kunnen laten voorlichten over honoursonderwijs door ouderejaars en medewerkers. ’Ik wist niet dat er zo veel Honours Classes waren!’, aldus één van de bezoekers.

Bedrijvigheid alom

Een uur voor de Fair begint is de Oude Sterrewacht een nest van bedrijvigheid. Medewerkers van de Honours Academy en studentambassadeurs lopen snel het gebouw in en uit. Ondertussen worden in de kunststof tent op het tussenterrein hapjes, koekjes en glazen klaargezet. Een coördinator spoedt zich van de Oude Sterrenwacht naar buiten: de tent moet worden gecontroleerd op brandveiligheid.

Wegwijs tussen de kramen

Om vijf over vier druppelen de eerste bezoekers de tent in. Nieuwsgierig kijken ze om zich heen, worden links en rechts getrokken door de kraampjes van diverse honourstrajecten. Daar vertellen enthousiaste studentambassadeurs over hun eigen traject. ‘Hallo, kan ik je misschien helpen?’, vraagt één van de ouderejaars aan een wat schuchtere student. ‘Ja, ik zoek eigenlijk de kraam van sociale wetenschappen. Waar is dat?’ Vriendelijk wijst de ambassadeur de weg. Al snel stroomt de tent vol jonge geïnteresseerden. ‘Jeetje, ik wist niet dat er zo veel Honours Classes waren!’, roept een meisje bij het zien van de vele gekleurde vlaggetjes achter de honours class-stand.

Achterin de tent vindt de Honours Experience plaats, waar de studenten op interactieve wijze kennis kunnen maken met het honoursprogramma. Rechts in de hoek staan opeengestapelde televisies uit de jaren negentig, links liggen zitzakken waar de bezoekers onder het genot van een glas verse limonade opgedane indrukken kunnen laten bezinken.

Oprechte interesse

De Oude Sterrewacht zelf blijft ook niet onbenut. De presentaties die ieder halfuur worden gegeven zijn goed bezocht. Op de gekleurde blokstoelen luisteren de studenten naar de uitleg van Honours College-coördinator Marieke van Haaren en ambassadeur en assessor Carmelita Gaal. ‘De presentatie is goed te volgen’, vindt eerstejaarsstudent Rechtsgeleerdheid Joris van de Riet (18). ‘Van tevoren had ik ook al even op de website gekeken. De informatie staat daar prima op.’ Ook de 18-jarige Religiewetenschappenstudent Marijn Bethlehem is tevreden. ‘Ik vind de presentatie erg informatief, en de sprekers zijn enthousiast. De ambassadeurs zijn ook oprecht geïnteresseerd in mij en mijn plannen. Al met al een erg leuke ervaring!’

Met licht naar huis

Om half zeven zijn de meeste studenten verzadigd met informatie. Met een flyer, pen of ansichtkaart keren ze huiswaarts. Maar niet voordat ze de enquête hebben ingevuld. Als beloning krijgen de genodigden een fietslampje. ‘Fijn, ook nog met licht terug!’, roept een jongen nadat hij de vragenlijst heeft afgemaakt. Studentambassadeur Anika van der Klis (Engelse taal en cultuur) kijkt ook positief terug op de dag. ‘De sfeer was goed. Het was erg gezellig.’