Russisch archief van Herman Boerhaave wordt openbaar

Leiden en Sint-Petersburg gaan de komende jaren samenwerken om het archief van de Leidse hoogleraar Herman Boerhaave te digitaliseren, bestuderen en tentoonstellen.

Al bijna drie eeuwen liggen brieven, collegedictaten en ander waardevol materiaal van hoogleraar Herman Boerhaave (zie kader) weggeborgen in de Militair Medische Academie in Sint-Petersburg, Rusland. De documenten worden de komende tijd digitaal ontsloten. Een dubbeltentoonstelling - in 2018 in Leiden, het jaar erop in Sint-Peterburg - maakt deel uit van het project.

Toegang

Omdat het Boerhaave-archief in een Russisch militair instituut is ondergebracht, is de toegang voor onderzoekers moeizaam. Met digitalisering komt het materiaal beschikbaar voor de internationale onderzoekgemeenschap. Ook het archief van de Russische geneeskundige Nikolay Ivanovich Pirogov wordt gedigitaliseerd.

Vijf partijen

De samenwerking is op 5 december geformaliseerd. In Sint-Petersburg zetten vijf partijen hun handtekening: het Leidse Museum Boerhaave en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en vanuit Sint-Petersburg het Militair Medisch Museum, de Militair Medische Academie en de Anatoly Sobchak Foundation.

Lees hier het hele persbericht.

Wie was Boerhaave?

De Leidse hoogleraar Herman Boerhaave (1668-1738) was arts, anatoom, botanicus, scheikundige en onderzoeker aan de Universiteit Leiden. Daarnaast was hij rector magnificus én directeur van de Hortus botanicus Leiden. Na Boerhaaves dood ging zijn nalatenschap naar twee neven, die beiden hoge functies verwierven in de wereld van de Russische geneeskunde.