Universiteit Leiden

nl en

Floris Bonnet wint Van Bergen Award

Biologiestudent Floris Bonnet is een van de winnaars van de Van Bergen Award voor het organiseren van een International Ball. De onderscheiding gaat naar initiatieven die contacten tussen Nederlandse en internationale studenten op de Universiteit Leiden bevorderen, om begrip van elkaars culturen te vergroten.

Twee winnaars

Het Van Bergen Fonds selecteerde dit jaar twee winnaars: Floris Bonnets International Ball en Hannah Bricklebanks Leiden Student Integration Project. Beide winnaars werden bekendgemaakt tijdens de conferentie ‘The making of an inclusive Leiden University. Do’s and Don’ts’ op 1 December. Ze kunnen de prijs aanwenden om hun projecten te realiseren.

International Ball

Internationale contacten zijn heel makkelijk te leggen en onderhouden, merkte Floris Bonnet bij zijn lidmaatschap van de Leidse studentendansvereniging Leidance en de lessen die hij volgde op het Universitair Sportcentrum. Met het International Ball wil hij vooral Nederlandse en internationale studenten dichter bij elkaar brengen. Daarvoor staan negen danslessen op het programma; een les per week. Daarbij leren deelnemers minstens vier dansen: de Engelse wals, valdresspringar (Scandinavisch), salsa (Amerikaans), quickstep (westers) en een openingsdans. Het slotevenement is het International Ball, waar de deelnemers alle dansen uitvoeren. Na het optreden kunnen andere Leidse studenten aanhaken voor de afterparty. ‘Samen dansen is een van de beste manieren om met elkaar in contact te komen’, zegt Bonnet. ‘Ik liep al lang rond met het idee. Ik ben erg opgetogen door de prijs en ik kan niet wachten te beginnen met de organisatie. Als het aan mij ligt, wordt het International Ball een jaarlijks terugkerend evenement.’

Diversiteit en inclusiviteit op de Faculteit W&N

De Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen nam in 2015 een actieplan voor diversiteit en inclusiviteit aan. Hierin committeert de faculteit zich aan een aantal acties om diversiteit en inclusiviteit onder staf en studenten te bevorderen, zoals meer vrouwelijke hoogleraren aan de faculteit en het aanmoedigen van initiatieven die inclusiviteit bevorderen.