Universiteit Leiden

nl en

Doe mee met FameLab 2017

Kun jij het, drie minuten gloedvol vertellen over je bèta- of geneeskunde-onderzoek? Meld je dan aan voor de Leidse voorronde van de internationale wetenschapscompetitie FameLab. De inschrijving is geopend.

Alle jonge onderzoekers kunnen meedoen

FameLab is dé internationale competitie op het gebied van wetenschapscommunicatie, georganiseerd door de British Council. Jonge bètawetenschappers en medici (BSc, MSc, promovendi, postdocs) van 21 tot 40 jaar, gaan met elkaar de strijd aan om hun onderzoek op een begrijpelijke en aansprekende manier uit te leggen aan een lekenpubliek. In slechts drie minuten. Drie aspecten zijn van belang: de inhoud (een aansprekend onderwerp helpt), de helderheid van je betoog en je uitstraling.

Pitchtraining 

Deelnemers aan de voorronde krijgen op 9 februari een pitch training van een dagdeel aangeboden om zich goed te kunnen voorbereiden op de voorronde.

Masterclass Media and Science Communication

De winnaars van de voorronde krijgen daarnaast een tweedaagse masterclass Media and Science Communication aangeboden. Zij doen vervolgens mee aan de nationale finale en maken kans op de internationale finale in Engeland.

Aanmelden

Meld je nu aan via deze link. De deadline om in te schrijven is op 25 januari. De Leidse voorronde vindt plaats op 14 februari in het Academiegebouw.

Alvast tien tips van de jury

  1. Think about the beginning and the end - Hook us at the start, and then give us a satisfying ending that leaves us feeling we’ve had a complete journey (it’s nice if it brings the beginning back in some way, but that’s not the only way to end).
  2. Don’t try to copy somebody else’s style - Go with what works for you.
  3. Make sure there’s enough science in there - We can learn a lot in three minutes if you tell it well.
  4. Tell us something you’re excited about… - ...your enthusiasm will shine through.
  5. Let go of the PowerPoint safety net - Printing your slides onto a t-shirt or, worse, laminated bits of paper reduces you from 3 to 2 dimensions.
  6. Be in the moment - Acknowledging what’s happening right here, right now (even if it’s something going wrong!) keeps us engaged – and shows you’re confident enough to cope.
  7. Don’t overdo your introduction - You need to set a scene, give us a moment to grasp who you are and lead into your subject, sure. But you need to do all of that quickly! You haven't really started until the introduction is behind you – keep it punchy.
  8. Know where you’re going - However much you've slaved over the individual words of your performance, make sure you know the waymarks too: the bullet-points that keep you on track. There are probably around five of them, and the last one will usually be your last line. If that's fixed in your mind then no matter how many of your carefully-honed lines fall apart, you still know how you're going to finish. So that's one less distraction.
  9. “What will they talk about later?” - What's your piece about? You need to be able to answer that in, say, ten words. Those words need to work when prefixed with "Did you know…" or "I heard this amazing thing today…". Give people memorable nuggets they can use as social currency, it's the best way of spreading ideas around.
  10. Think theatrically - The impact of a prop can be changed by how it's introduced - is it carried on, picked up, or revealed? Similarly, you can trail your finale, tease it, or reveal it from an unexpected direction. There's no right or wrong here, you have to choose what best suits you and your story. But make sure you choose rather than just letting it happen.