Proefstuderen bij Geesteswetenschappen: studenten in spe vertellen

Op vrijdag 25 november konden geïnteresseerden een dagje Proefstuderen bij een opleiding om te zien of het wat voor ze was. Een aantal deelnemers vertellen over wat ze hebben meegemaakt.

Marissa (17, Gassel) en Marieke (17, Bedum) – Film- en literatuurwetenschap

Marissa is geïnteresseerd in deze opleiding omdat ze de verbinding tussen film en literatuur heel interessant vindt. Over het college is ze ook te spreken: “Het was heel interessant, je leert op een nieuwe manier nadenken over dingen.”

Marieke ziet ook een belangrijk verschil met de middelbare school. “Dingen worden op de middelbare school veel algemener uitgelegd, terwijl je hier met een groep mensen zit die bewust voor deze studie gekozen heeft.”

Willem (17, Heemstede) en Mineke (17, Heemstede) – Kunstgeschiedenis

Willem besloot met Mineke mee te gaan Proefstuderen bij Kunstgeschiedenis. “Ik ben al in Utrecht geweest, en overwoog ook in Leiden te gaan kijken. Mineke zei dat ze ging, en toen ben ik een dagje met haar meegegaan.”

Beiden zijn erg enthousiast over de werkgroep. Mineke: “Het was superleuk!” Willem vult aan: “Tijdens de werkgroep waren dingen niet goed en niet fout. Het ging om jouw interpretatie, en dat is nieuw voor me.”

Iris (16, Alphen aan den Rijn) – Arts, Media and Society

Sociale wetenschappen hebben vooral haar interesse, maar deze nieuwe opleiding wist Iris ook te interesseren. “Het leuke hieraan vind ik dat het specifiek kijkt naar kunst en media.”

De keuze om in Leiden te gaan kijken was voor Iris snel gemaakt. “Ik doe ook Pre-University, dus het is al een soort van mijn basis. Het is ook dichtbij waar ik woon, en het is een nieuwe, unieke studie.”

Helena (18, Leeds, Engeland) – Philosophy: Global and Comparative Perspectives

Helena is speciaal uit Engeland overgekomen om deze opleiding te bezoeken. Dat de bachelor compleet Engelstalig is, is voor haar dan ook mooi meegenomen. “En het is ook de enige opleiding met filosofie in een vergelijkend perspectief.”

Na een tussenjaar heeft ze veel zin om te gaan studeren. “Ik verwacht veel discussie en het delen van ideeën. Het mooie is dat je dat doet met een open blik, en met mensen om je heen die in hetzelfde geïnteresseerd zijn als jij.”