Postzegel eert hoogleraar Telders

Er is een nieuwe postzegel verschenen, met daarop de beeltenis van Ben Telders, een Leidse hoogleraar die zich verzette tegen de Duitse bezetter en de Tweede Wereldoorlog niet overleefde. Frans Hemelop, ontwerper van de zegel, wil met zijn eerbetoon Telders ‘uit de schaduw halen.’

Protest

De postzegel met Ben Telders, ontworpen door Frans Hemelop

Een verhaal dat weinigen nog kennen: bijna was de bekende Cleveringa-rede uit 1940 niet uitgesproken door hoogleraar Cleveringa, maar door zijn collega Telders. De rede was een protest tegen de zogeheten Ariërverklaring van de Duitse bezetter; openlijk verzet tegen zo’n verklaring was gevaarlijk. Telders had Cleveringa aangeboden om de rede te houden, omdat hij vrijgezel was. Cleveringa had vrouw en kinderen.

Publicaties

Telders liet in die dagen sowieso veel van zich horen. Hij publiceerde verschillende artikelen waarin hij aangaf dat Duitsers zich niet hielden aan internationale afspraken op het gebied van volkenrecht. Telders moest zich vanwege zijn artikelen meerdere malen melden bij de bezetter, en werd op 18 december 1940 gearresteerd. Hij stierf uiteindelijk in april 1945 in het kamp Bergen-Belsen, negen dagen voordat het kamp zou worden bevrijd.

Moed

De ontwerper van de zegel, Frans Hemelop, putte vooral inspiratie uit de moed van Telders. ‘Hij nam net zoveel risico als Cleveringa, misschien nog wel meer, en hij heeft het met zijn leven moeten bekopen. Ik vind het dan ook een vreemde situatie dat weinig mensen zijn verhaal kennen. Hij verdient meer.’
Hemelop ontwerpt sinds 2010 ieder jaar een zegel die een link heeft met Leiden en historische gebeurtenissen. Binnen die serie maakte hij al eerder zegels met hoogleraar Cleveringa (2010) en met hoogleraren Barge en Van Holk (2015).

De postzegel is te bestellen via de website van de ontwerper.lc Hier vindt u ook nog veel meer informatie over Telders en de postzegel.