Een totaal andere wereld: gewoon in Leiden

Afgelopen 2 en 3 november was het even anders in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Er was namelijk een conferentie genaamd "Brave New World". Van aliens tot nieuwe snufjes, alles kwam voorbij!

Even wat anders

Brave New World was een sprekersconferentie met als doel beleidsmakers, technici en andere betrokkenen bij elkaar te brengen om te sparren over alle nieuwe dingen die er zijn in de grote (technische) wereld. Als student van het Leiden Leadership Programme, mocht ik (Dylano de Wilde) deelnemen aan Brave New World. Met een achtergrond in Bestuurskunde was het voor mij dan "even wennen", maar erg leerzaam. Maar gelukkig, wat opviel waren de verschillende achtergronden van de bezoekers: van Eerste Kamerleden, het bedrijfsleven tot studenten, alles was vertegenwoordigd!

Out of the box denken

Op de eerste dag werd de toon gezet door de eerste spreker, Maarten Oonk van Deloitte, die zei: "A Tesla car is not a car, it is a computer on wheels". Deze uitspraak geeft denk ik de dagen goed weer: de wereld zit zo in zijn eigen denken en er zijn zoveel mogelijkheden, alleen soms hebben we het zelf niet door en kijken we er zelf ook heel anders naar. Door de dag heen werd je continu gechallenged om vanuit een andere manier te kijken naar de werkelijkheid en nieuwe ideeën op te doen. De borrel en de lunches gaven op beide dagen je de ruimte om te reflecteren op de verschillende sprekers en paneldiscussies die er waren.

Technologie is een man!

Wederom tijdens het vorderen van de eerste dag, kwam op een gegeven moment Nathaniel Raymond van het Harvard Huminitarian Initiative aan het woord. En on stage gebeurde er iets wat ik zelf niet verwacht had. Hij opende met het statement "Technology is not neutral: it is gendered, powered by the humans who make it and use it". Het is dus zo dat doordat wij technologie maken en gebruiken, onze gewoontes doorsijpelen in deze technologie. Nu zal ik er verder niet te diep op ingaan, maar een hedendaags probleem van ongelijkheid tussen man en vrouw sijpelt dus door in onze technologie! En moeten we dat willen?

A historical moment

Zoals je ziet, kwamen er verschillende onderwerpen aan bod, allemaal gericht op onze toekomst. Al met al werd er door de twee dagen een ding duidelijk: het historische moment waar we nu in leven zal onze toekomst van de menselijke vrijheid bepalen: a hopefully Brave New World!