Drie Leidse bètawetenschappers ontvangen TOP-subsidie van NWO

Drie onderzoekers van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen ontvangen een TOP-subsidie Exacte Wetenschappen. Dat maakte NWO op 22 november bekend.

Vernieuwend en risciovol

Sterrenkundige Rychard Bouwens en de wiskundigen Peter Grünwald en Johannes Schmidt-Hieber zijn de ontvangers van NWO’s TOP-subsidies voor vrij onderzoek. NWO zet met deze subsidies in op het versterken of vernieuwen van uitdagende en innovatieve onderzoekslijnen. De competitie is bestemd voor aanvragen voor vernieuwend en risicovol wetenschappelijk onderzoek met een vraagstelling die van hoge kwaliteit en wetenschappelijke urgentie is. Aanvragen dienen aantoonbaar belangrijk te zijn voor astronomie, informatica en/of wiskunde. In totaal ontvangen in deze 2016-ronde achttien onderzoekers subsidies, die opgeteld 6,3 miljoen euro bedragen.

Senior onderzoekers

Bouwens en Grünwald ontvangen een subsidie in compartiment 1, bedoeld voor senior onderzoekers met een bewezen track record in de afgelopen 10 jaar binnen de astronomie, informatica, wiskunde of een combinatie van deze disciplines. Het gaat hier om twee tot drie tijdelijke onderzoeksposities.

Begin van wetenschappelijke carrière

Compartiment 2 is bedoeld voor jonge onderzoekers die aan het begin van hun wetenschappelijke carrière staan en binnen deze doelgroep behoren tot de top van hun vakgebied. Het gaat hier om het toekennen van financiering voor één tijdelijke onderzoekspositie. Johannes Schmidt-Hieber ontvangt een subsidie in dit compartiment.

De toegekende aanvragen

Rychard Bouwens
The Growth of Baby Galaxies in the Early Universe, as Seen by Multi-Wavelength Views of Unprecedented Sensitivity

Peter Grünwald