Chinese delegatie bezoekt Faculteit W&N

De Universiteit Leiden versterkt de banden met de Chinese Xi´an Jiaotong University. Een bezoekende delegatie bezocht ook de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen om te spreken over samenwerkingen op het gebied van life science en data science.

Intentieverklaring universiteiten

De Xi'an Jiaotong University (XJTU) uit Xi'an – gelegen in het hart van China – is een van China’s zogeheten C9-universiteiten: de negen beste Chinese kennisinstellingen. Een delegatie van de universiteit bezocht deze week de Universiteit Leiden. Op dinsdag 22 november ondertekenden XJTU-president Shuguo Wang en rector Carel Stolker een intentieverklaring.

Samenwerking met faculteit

Geert de Snoo en Shuguo Wang tekenen een memorandum of agreement

In Leiden is XJTU al langer goed bekend bij de faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen: diverse wetenschappers van de faculteit werken al jaren samen met de Chinese universiteit. Op woensdag 23 november was XJTU te gast bij de faculteit. Om de goede samenwerking in de afgelopen jaren te bezegelen en nieuwe mogelijkheden voor samenwerking te openen sloten faculteit en XJTU een memorandum of agreement af. Hierin maakten ze nadere afspraken over uitwisseling van staf en studenten en over gemeenschappelijk onderzoek. Met name op het gebied van de life science en data science, zo hebben beide universiteiten geconstateerd, zijn er tal van mogelijkheden. Daartoe wordt het ‘Data Driven Bioscience Program’ gestart onder leiding van de hoogleraren Ad IJzerman en Kai Ye.

Foto boven, van rechts naar links: Qian Guo, vertegenwoordiger CSC; professor Kai Ye, hoogleraar Bioinformatics XJTU; professor Ad IJzerman, hoogleraar Pharmacochemistry; professor Qiuling Chao, deputy director Department of International Cooperation & Exchanges XJTU; Eric-Wubbo Lameijer, associate professor Bioinformatics; professor Shuguo Wang, president of Xi’an Jiaotong University; professor Geert de Snoo, decaan faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen; professor Binyin Shi, decaan First Affiliated Hospital Medical School; professor Herman Spaink, wetenschappelijk directeur Leiden Institute of Biology; professor Aske Plaat, wetenschappelijk directeur Leiden Institute of Advanced Computer Science; Yasmin Kursun, coördinator studentenuitwisseling; Gert Jan van Helden, coördinator internationale betrekkingen

Chinese website Faculteit W&N

Tegelijk met het bezoek van de Chinese delegatie lanceerde de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen haar nieuwe Chinese website. Die bevat informatie over onderzoek en onderwijs aan de faculteit en is speciaal gericht op potentiële (PhD-)studenten die overwegen een betà-opleiding of -promotie in Leiden te volgen. De website brengt daarnaast actueel nieuws uit de faculteit en bericht over aanstaande evenementen.