Stem op Einsteins identiteitskaart

Wat wordt het erfgoedstuk van 2016? Die vraag mag u beantwoorden in de ‘Stuk van het jaar’-verkiezing. Erfgoed Leiden en Omstreken heeft een bijzondere inzending ingestuurd: de identiteitskaart van Einstein.

Albert Einstein was van 1920 tot 1946 bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Als Duitse staatsburger droeg hij een speciale identiteitskaart bij zich. Tot en met 27 oktober kunt u dit erfgoedstuk aanmerken als Stuk van het jaar. De verkiezing vindt plaats in het kader van de Maand van de Geschiedenis.

Wisselwerking

Einsteins identiteitskaart staat voor de Universiteit Leiden symbool voor de toegevoegde waarde van open grenzen in een kenniseconomie. Talloze buitenlandse wetenschappers doen wetenschappelijk onderzoek of doceren aan de Universiteit Leiden, en veel Leidse onderzoekers werken voor korte of langere tijd in het buitenland. Deze wisselwerking is van groot belang om de wetenschap vooruit te helpen.

Verrukkelijk plekje

Einstein kwam graag naar Leiden, ‘dat verrukkelijke plekje op deze dorre aarde’. Collega’s als Hendrik Lorentz, Paul Ehrenfest, Willem de Sitter en Heike Kamerlingh Onnes hielpen hem vooruit en boden nieuwe inzichten. Einstein verbleef in Leiden vaak in het huis van Ehrenfest, een onalledaags huishouden vol muziek en wetenschap.