Onderzoek naar Zwarte Piet: kinderen gezocht!

Hoe zien kinderen Zwarte Piet? Die vraag probeert het Centrum voor Gezinsstudies van de Universiteit Leiden te beantwoorden. Het Centrum zoekt nog kinderen die mee willen werken aan het onderzoek.

Het onderzoek bestudeert de ideeën van kinderen over Zwarte Piet. Leggen kinderen bijvoorbeeld zelf een verband tussen Zwarte Piet en mensen met een donkere huidskleur? En zo ja, wat voor invloed heeft dat dan op de manier waarop zij donkere mensen zien? Of zien jonge kinderen Zwarte Piet vooral als een fantasiefiguur?

Eerder onderzoek

Vorig jaar startte het Centrum voor Gezinsstudies een eerste onderzoek. Daaruit bleek dat jonge kinderen Zwarte Piet meer met clowns associëren dan met donkere mensen. Aan dat onderzoek deden echter weinig kinderen mee die zelf een donkere huidskleur hebben. Juist de mening van deze kinderen is belangrijk voor een goed begrip van de invloed die Zwarte Piet kan hebben op kinderen.

Doe mee

Ben jij of ken jij een gezin in de Randstad met een kind van 5, 6 of 7 jaar met een donkere huidskleur en wil je meehelpen met dit onderzoek? Lees dan verder en meld je aan.