Leiden ontvangt docenten voor ruimteonderwijsworkshop

Meer dan 100 docenten en beleidsmakers uit 25 landen zijn vanaf 18 oktober 2016 in Leiden bijeen voor de Space Education International Workshop. Hun doel: kinderen motiveren met sterrenkunde-activiteiten.

Workshop

Organisatoren van de workshop zijn de European Space Agency (ESA), het Europese project Space Awareness en Galileo Teacher Training Program (GTTP). Deelnemers kunnen 'best practices' en innovatieve toepassingen van sterrenkunde en ruimtewetenschappen voor het onderwijs verkennen. Ze discussiëren van 18 tot 22 oktober 2016 over het gebruik van inspirerend educatief materiaal en het introduceren van ruimtevaart en sterrenkunde carrières vanaf een jonge leeftijd. Ook evalueren ze de impact van het blootstellen van kinderen aan de motiverende aspecten van sterrenkunde-activiteiten. De workshop bestaat uit lezingen, korte presentaties, discussies en praktische workshops.

Opening

Op 18 oktober 2016 opende George Miley de workshop. Miley is hoogleraar astronomie en de grondlegger van Universe Awareness (UNAWE). Dit educatieve programma heeft als doel jonge kinderen over de hele wereld te inspireren met sterrenkunde, wetenschap en technologie. UNAWE viert in 2016 haar tienjarige bestaan, en lanceerde op 18 oktober een nieuwe film voor deze gelegenheid.

Deze film benadrukt het idee achter het gebruik van sterrenkunde voor educatie: om kinderen te motiveren om zich bewust te zijn van de wereld en het heelal, en om bij te dragen aan wereldburgerschap en het beschermen van onze eigen planeet.

Kinderen in achterstandsituaties inspireren

George Miley begon het Universe Awareness-programma met de visie jonge kinderen, voornamelijk uit achterstandsituaties, te inspireren en onderwijzen door middel van het heelal. In de afgelopen tien jaar is het Universe Awareness-netwerk uitgegroeid door een samenwerkingsverband van meer dan 1000 docenten, die bijna een half miljoen kinderen hebben bereikt in meer dan zestig landen. ‘Toen we tien jaar geleden met Universe Awareness begonnen, had ik nooit kunnen bedenken dat zo veel bijzondere mensen betrokken zouden raken en dat UNAWE in zoveel landen in de wereld geïmplementeerd zou worden.’

Publieke lezing

Op vrijdagavond 21 oktober zal ESA’s Mark McCaughrean een publieke lezing geven over de laatste ruimtevaartmissies van ESA, zoals Rosetta, Gaia, Lisa Pathfinder en ExoMars. De lezing is gratis en voor iedereen toegankelijk.

Afbeelding: beeld uit de Universe Awareness video