Leidse studentenvereniging SSR viert jubileum

Studentenvereniging SSR bestaat op 29 oktober 115 jaar en viert haar 23ste lustrum met een groot festival op de Garenmarkt in Leiden.

Op het voor iedereen toegankelijke Herrie op de Markt spelen acht bands, waaronder Kraak & Smaak en de Handsome Poets. Het festival is het hoogtepunt van twee lustrumweken in het pand van de vereniging aan de Hogewoerd, met onder meer een kookwedstrijd, escaperooms en een Oktoberfest. ‘Studenten van andere verenigingen reageren best verbaasd dat wij zoiets groots organiseren,’ vertelt Sammie Koning, secretaris van de 23ste Lustrumcommissie.

Imago

Het imago van het in 1886 opgerichte SSR, is dat het ‘netjes in een rijtje past’. Het is niet de grootste studentenvereniging in Leiden, niet de meest corporale, niet de meest alternatieve. ‘SSR is heel hecht’, zegt Maaike Lommerse. De 22-jarige studente bestuurskunde en psychologie is praeses van de club met 820 leden. Andere kernwoorden van SSR zijn volgens haar: persoonlijk, vrijwillig (‘als in: niets is verplicht’) en divers. En open, voegt Sammie Koning (22 jaar, derdejaars internationale betrekkingen) daar nog aan toe.

‘SSR is de laatste jaren wel wat corporaler geworden’, vertelt Maaike Lommerse. ‘Vijftien jaar geleden werd er bijvoorbeeld nog helemaal niet gezooid (een soort kroegjudo voor studenten, red.). Nu hebben we een paar disputen die dat wel doen.’

Groei

Het is meegaan met de trend, denkt de voorzitter. En het heeft ongetwijfeld te maken met de enorme groei die de vereniging doormaakt. Het aantal leden nam vooral toe toen SSR in 1984 het gereformeerde karakter van zich afschudde. De vereniging groeide de afgelopen tien jaar zo hard , dat het gebouw aan de Hogewoerd te klein begint te worden. Er mogen maar 300 mensen tegelijk in. Over oplossingen (uitbreiding, verhuizing) wordt nagedacht, want het is vervelend om voor feesten een strenger introductiebeleid te moeten voeren. En voor de buurt zijn lange rijen en heel veel fietsen voor de deur niet fijn. Overigens is de relatie met de wijk heel goed. SSR doet mee aan allerlei sociale activiteiten, zoals de buurtbarbecue en een project voor eenzame ouderen.

Stilte

SSR onderscheidt zich nog altijd van andere verenigingen door het studiejaar niet te beginnen met een verplichte kennismakingstijd, maar met een kamp. Van de gereformeerde achtergrond is nog weinig te merken, al wordt er voor en na elke maaltijd een moment stilte gehouden. Behalve commissies, disputen, sportteams en theater heeft SSR ook Korrels, clubjes van vrienden die iets gemeenschappelijks delen. De Lange Lullen Korrel bijvoorbeeld, alleen toegankelijk voor lange dunne mensen. Goed gedronken wordt er ook, vooral op de borrels op dinsdag en vrijdag. ‘Dat hoort er ook bij.’

Historie

1886: Studenten uit Leiden, Amsterdam en Delft richten de gereformeerde studentenvereniging Unie Hendrik de Cock op.
1905: De nieuwe naam wordt Societas Studiosorum Reformatorum. Doel is om de vriendschapsband tussen studenten van de christelijk gereformeerde kerk aan te halen.
1912: De eerste disputen worden opgericht.
Na de oorlog: alle verenigingen worden een subvereniging van Minerva, maar SSR trekt zich al snel terug uit het Corps.
1953: SSR neemt deel pand Hogewoerd in gebruik.
1966: De vereniging laat de gereformeerde basis los en kiest voor een algemeen-christelijke grondslag.
1984: De grondslag wordt gebaseerd op de Universele verklaring van de Rechten van de Mens.

Herrie op de Markt

Herrie op de Markt is op zaterdag 29 oktober van 12 uur tot 24 uur op de Garenmarkt. Acht bands waaronder Kraak & Smaak, Kraantje Pappie, Saint Tropez en de Handsome Poets treden op. Entree kost 12,50, studenten met een Cultuurkaart betalen 7,50. Voor meer informatie en tickets: www.herrieopdemarkt.nl.