Space Awareness start gratis online cursus

Op 5 september 2016 startte de eerste Massive Open Online Course (MOOC) van Space Awareness in lesgeven over de ruimte en astronomie in de klas.

Deze MOOC is de eerste in een serie van open cursussen, speciaal opgezet voor basis- en middelbareschoolleraren en andere onderwijskundigen. Space Awareness wordt gefinancierd door de EU en gebruikt de verwondering over de ruimte om jongeren enthousiast te maken voor wetenschap en technologie. De Universiteit Leiden coördineert dit project.

Ruimte-onderwijs

Deze eerste MOOC leert onderwijzers om de ruimte en astronomie te gebruiken in hun onderwijs. Deelnemers leren hoe ze deze onderwerpen effectief kunnen gebruiken om kinderen en tieners te interesseren in wetenschap en technologie. Daarnaast helpt de cursus docenten om de methode Inquiry Based Science Education te begrijpen en onder te knie te krijgen, meer te leren over ICT binnen het onderwijs, manieren te ontwikkelen om met verschillende klassen om te gaan en te zorgen voor gelijke behandeling van jongens en meisjes in de klas. Bovendien leren deelnemers over de brede carrièremogelijkheden in de ruimtevaartindustrie.

Onderwerpen

De MOOCs hebben verschillende spannende en inspirerende sterrenkundeonderwerpen, waaronder:

• Onze kwetsbare planeet reikt de deelnemers algemene kennis aan over onze aarde, zoals de structuur en atmosfeer. Hierbij komt klimaatverandering ook aan bod.
  • Ons schitterende heelal presenteert de meest aparte en mooiste objecten in ons universum, beginnend met ons zonnestelsel.
  • Navigatie door de eeuwen heen toont de rijke geschiedenis van navigatie, van oude tijden tot moderne methoden zoals Galileo, Europa's nieuwe satellietnavigatiesysteem.
George Miley

George Miley, coordinator van Space Awareness en professor aan de Universiteit Leiden, concludeert: 'De ruimte is een spannend en inspirerend instrument om kinderen en tieners de relevantie van wetenschap en technologie in hun leven te laten zien. Wij hopen dat deze nieuwe MOOC een reeks docenten zal helpen om de ruimte als onderwerp in klaslokalen in Europa en daarbuiten te gebruiken.'

Deze online cursus is ontwikkeld door onderzoekers, onderwijzers en 56 leraren in Europa. Hierbij bundelden ze hun krachten door hun ervaringen en kennis over sterrenkundeonderwijs te delen.

De nieuwe MOOCs zijn gratis en beschikbaar voor iedereen. De eerste MOOC is gestart op 5 september voor een periode van zes weken. De werkdruk is ongeveer drie uur per week. Registreren kan op elk moment via de EUN Academy website. Al meer dan 900 onderwijzers hebben zich inmiddels geregistreerd.