Jean Schreurs gastspreker bij College ondernemingsrecht en concernverhoudingen

Jean Schreurs (Senior Vice President & Chief Corporate Counsel) van chipfabrikant NXP Semiconductors was maandag 16 september jl. gastspreker bij het college Ondernemingsrecht & Concernverhoudingen.

Schreurs ging in op het (door verzelfstandiging van de Philips chipdivisie) ontstaan van NXP Semiconductors, de  rol van de aandeelhouders, de RvC en de dagelijkse gang van zaken bij het bestuur van de holding in de praktijk. De positie van dochtervennootschappen en de dochterautonomie ten opzichte van het concernbelang kregen daarbij in het bijzonder de aandacht. Vanuit de bestuurskamer zijn het concern en het concernbelang de doorslaggevende factor, zo stelde Schreurs. Er is geen ruimte voor een afzonderlijk dochterbelang. Zijn gastcollege werd afgesloten door enkele vragen van studenten uit de zaal.  Het college bood een waardevolle inkijk in de bestuurskamer van een multinational als NXP.