Opening master Jeugdrecht – lustrumeditie

Afgelopen maandag 5 september werd de master Jeugdrecht alweer voor de vijfde keer feestelijk geopend. Kinderrechter mr. Rein Odink verzorgde de openingslezing voor de nieuwe lichting studenten.

Openingslezing

Rein Odink, kinderrechter bij de Rechtbank Amsterdam, gaf een inspirerende lezing over zijn werk als kinderrechter. In het bijzonder sprak hij over de meerwaarde van het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind (IVRK) in de rechtspraktijk. Hij gaf enkele casussen, waarbij hij als kinderrechter vertelde over zijn inspanning om het IVRK in uitspraken te betrekken, een inspanning die niet sporadisch door het hof in hoger beroep teniet wordt gedaan.

Rein Odink naast Jaap Doek

Daarnaast sprak hij met lof over de master jeugdrecht, waarbij hij het belang aangaf van praktijkjuristen die dwarsverbanden kunnen leggen tussen de verschillende rechtsgebieden. In de loop van de middag kwam mr. Rein Odink er achter dat hij naast Jaap Doek zat, die toevallig de initiator was van General Comment nr. 10 van het VN-Kinderrechtencomité, welke General Comment Rein Odink onlangs in een uitspraak had gebruikt waarover hij in zijn lezing had verteld.

Stagemarkt en natuurlijk de borrel

Na de openingslezing was het tijd voor de studenten om nader met elkaar en met de docenten kennis te maken, maar ook om kennis te maken met de mogelijkheden van het lopen van stage bij organisaties die zich met het Jeugdrecht bezig houden. Er waren vertegenwoordigers te gast van de Rechtbank Den Haag (team familie én team jeugd en bopz (bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen)), het Openbaar Ministerie, Defence for Children, Unicef Nederland en de Kinder- en jongerenrechtswinkel Leiden. Daarnaast was ook studievereniging JSV Liberi aanwezig en konden studenten bij de loopbaancoach van de faculteit, Marije Bedaux, terecht voor vragen over hun toekomstige loopbaan en voor een CV-check.

Al met al was het een zeer geslaagde vijfde opening van de master Jeugdrecht. We wensen de vijfde lichting studenten veel succes en inspiratie toe voor het komende jaar!