Lorenza Colzato hoofdredacteur nieuw wetenschappelijk tijdschrift

Hoe kunnen mensen hun prestaties verbeteren en hun creatieve potentieel benutten? Dat is het onderwerp van het nieuwe Journal of Cognitive Enhancement. Dit interdisciplinaire wetenschappelijke tijdschrift is een initiatief van de Leidse psycholoog Lorenza Colzato. Eerste publicatie maart 2017.

Architect van je eigen leven

‘Aan het begin van mijn carrière vroeg ik mij af: Hoe kan ik het geheugen van deze persoon beter laten functioneren?’, vertelt cognitief psycholoog Colzato. ‘Nu, met de komst van ons nieuwe tijdschrift Journal of Cognitive Enhancement formuleer ik de vraag anders: ‘Hoe kan ik mijn lezers van wetenschappelijke tools voorzien om cognitieve verbetering in eigen hand te nemen en zo de architect te zijn van hun eigen leven.’

Theoretische basis

Het Journal of Cognitive Enhancement gaat over het verbeteren van sociale cognitieve processen bij gezonde individuen. Voorbeelden van dergelijk processen zijn aandacht en geheugen. Methoden om je aandacht en geheugen te verbeteren zijn meditatie, videospellen, smart drugs, voedingssupplementen, voeding, breinstimulatie, neurofeedback, lichaamsbeweging, muziek en cognitieve training. Het wetenschappelijk psychologisch tijdschrift verschaft de theoretische invalshoek.

Hot topic

De belangstelling voor onderzoek naar verbetering van onze cognitieve processen groeit. Een mogelijke verklaring daarvoor zijn de stijgende kosten om onze welvaart op peil te houden. Ook de individualisering in de Oosterse en Westerse samenlevingen kan een rol spelen. Want een individu dat leiding geeft aan zijn of haar eigen leven, wil zelf strategieën ontwikkelen. Bijvoorbeeld door hun cognitieve achteruitgang te vertragen kunnen ouderen langer zelfstandig leven. Dat zou dan weer kostendrukkend zijn voor de verzorgingsstaat.

Snel groeiend veld

Volgens Lilith Dork, redacteur Cognitieve psychologie bij uitgeverij Springer is cognitieve verbetering een snel groeiend en spannend onderzoeksveld. Het nieuwe tijdschrift speelt in op de behoeft aan een thuishaven voor onderzoek naar en beantwoorden van fundamentele vragen over het psychologisch welbevinden van mensen in deze tijd.

Cover

Lorenza Colzato van de Universiteit Leiden is hoofdredacteur van het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Cognitive Enhancement. De eerste uitgave wordt in maart 2017 gepubliceerd.

Journal of Cognitive Enhancement – Towards the integration of theory and practice

ISSN 2509-3290 (print)
ISSN 2509-3304 (electronic)