Universiteit Leiden haalt opnieuw top100 in Shangai ranking

Evenals vorig jaar is de Universiteit Leiden in 2016 de derde Nederlandse universiteit in de Shanghai ranking. Leiden is de nummer 93 in deze ranglijst van de 500 beste universiteiten ter wereld.

Nederlandse universiteiten

Vorig jaar eindigde de Leidse universiteit als 82e. De andere Nederlandse universiteiten in de top100 van 2016 zijn de Universiteit Utrecht op plaats 65 en de Universiteit Groningen op 72. Op de plaatsen tussen 101 en 150 staan de Erasmus Universiteit, de Radboud Universiteit, de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Wageningen en de Vrije Universiteit.

Publicaties en onderscheidingen

De Shanghai ranking heet officieel de Academic Ranking of World Universities (ARWU). Voor de ranglijst analyseren onderzoekers elk jaar de prestaties van meer dan duizend universiteiten. Ze tellen onder andere het aantal wetenschappelijke publicaties van medewerkers van de universiteiten, waarbij ze artikelen in de best aangeschreven tijdschriften als Science en Nature het zwaarst laten wegen. Ook wetenschappelijke onderscheidingen als de Nobelprijs voor medewerkers en afgestudeerden tellen mee.

Harvard opnieuw nummer 1

Amerikaanse universiteiten domineren als vanouds de ranglijst. Aanvoerder van de top100 is voor de veertiende keer op rij de Amerikaanse Harvard University. De beste Europese universiteit is het Britse Cambridge op plaats 4. De hoogst scorende universiteit van Aziƫ is die van Tokio, die op plek 20 staat.

Puntentelling

De score van de nummer 1 van de lijst is vastgesteld op 100 punten; alle andere universiteiten worden daaraan gerelateerd. De Nederlandse universiteiten ontlopen elkaar op dit vlak niet veel. Leiden haalt 25,6 punten, Groningen 27,5 en Utrecht 28,7.