Rondje langs de buren van Wijnhaven

Dat de nieuwbouw voor de Campus Den Haag in de Wijnhaven letterlijk in het bestuurlijke hart van Nederland verrijst, is geen verrassing. Maar wie zijn naast de ministeries en de gemeente eigenlijk de andere buren? We maken een rondje.

Eerst gaan we de lucht in, naar de bovenburen. En dat zijn er nogal wat. Op de 5de tot en met de 19de verdieping worden 164 appartementen gerealiseerd met een grootte variërend van 70 tot 143 vierkante meter. Het overgrote deel hiervan is bestemd voor verhuur. Daarboven komen nog eens 6 royale penthouses van maar liefst 150 vierkante meter. In de laagbouw aan de zijde van de Schedeldoekshaven wordt niet gewoond, wel gewerkt. De topetages 5 en 6 tellen 2.100 vierkante meter en zijn bestemd voor kantoren.

Laten we afdalen naar de begane grond, waar naast de entree van het universiteitsgebouw ruimte is voor 5 winkel- en/of horecagelegenheden. De precieze invulling is nog niet bekend, al schetst het aanbod in de directe omgeving wel een toekomstbeeld. De ‘Haagse Loper’ tussen het Centraal Station en het stadscentrum wordt namelijk bevolkt door zowel bekende formules als Etos, Albert Heijn en Action, als door hippe lunchconcepten als Lebkov, August en Exki. Of je nu zin hebt in een gezonde biologische salade van Exki of een culinair stukje pizza met geitenkaas van de August: geen lunchpauze hoeft nog hetzelfde te zijn.
Ook voor een ontbijt kunnen we bij de buren terecht. Tot tien uur ’s ochtends zijn we bij Bakker Bart voor €2,75 welkom voor een ontbijt en als we snel zijn kunnen we vòòr elf uur voor een euro nog een koffie krijgen. Nadat we die brandstof hebben gebruikt voor een aantal effectieve studie- of werkuren, kan de chiropractor die tegenover het Wijnhavencomplex zit ervoor zorgen dat we geen rugpijn krijgen van al dat concentreren. Zijn we nog op zoek naar een sportieve gezonde wandeling, dan zijn we binnen tien minuten in het prachtige groene Haagse Bos of, als we besluiten de andere kant op te lopen, in het commerciële centrum van Den Haag. Winkelen, lekker lunchen of wandelen: aan vrijetijdsaanbod komen we in ieder geval niet tekort in het nieuwe gebouw.