Introductie Juridische Honours Vereniging Themis

Vrijdag 10 juni 2016 is door studenten uit het Honours College Law een nieuwe studievereniging opgericht: de Juridische Honours Vereniging (JHV) Themis. De reacties van de doelgroep, HC Law studenten, en derde partijen stemmen het bestuur positief over het komende academische jaar.

Themis: een nieuwe vereniging op het toneel

JHV Themis is er voor alle Honours College Law studenten en organiseert zowel sociale als inhoudelijke activiteiten. Met de sociale activiteiten werd op 28 april 2016 een unieke start gemaakt: een groep studenten ging met Themis kleiduiven schieten. Wie weet wat de Themis-vlag nog meer mee zal maken... Achter de schermen zijn de bestuursleden sinds april druk bezig met het leggen van contacten bij juridische kantoren. Alvorens officieel opgericht te worden was er nog ruimte voor één zomerse activiteit begin juni: een borrel en barbecue op het Scheveningse strand in een mooie strandtent. De opkomst was uitstekend en de avond erg gezellig!

Opgericht, en nu?

Een aantal maanden geleden maakte prof. mr. Sjoerd Douma kenbaar dat hij graag meer sociale binding zou zien binnen het HC Law, zoals hij ook heeft toegelicht bij de barbecue in juni (zie foto). Dat idee is door de bestuursleden uitgewerkt en op vrijdag 10 juni 2016 was het zo ver: JHV Themis werd officieel opgericht. De oprichting werd begeleid door het kantoor de Brauw (Amsterdam), wederom reisde een gezelschap HC Law studenten mee.

Vanaf het academische jaar 2016 - 2017 zal JHV Themis ook inhoudelijke activiteiten verzorgen, hierbij moet gedacht worden aan juridische activiteiten met net iets extra's: passend bij honoursstudenten.

Bestuur JHV Themis 2016 - 2017 (v.l.n.r.): Nienke Peters (Interne betrekkingen), Max Pijlman (Secretaris), Adriaan Milders (Voorzitter), Thomas Franx (Penningmeester) en Nikita Nowotny (Externe betrekkingen)

Ambities Themis

De ambitieuze houding die HC Law studenten eigen is, vormt de basis van JHV Themis. Themis was in de Griekse mythologie een Titanide, een vrouwelijke Titaan, en de personificatie van gerechtigdheid. De Titanen waren Goden, ze waren reusachtig en worden beschreven als hemelbestormers. Het gaat natuurlijk ver om de studievereniging in dit kader te plaatsen, maar het krachtige karakter dat de HC Law studenten eigen is, vormt een onmisbare pijler in de vereniging. Het bestuur werkt de komende maanden aan een mooi programma voor het aanstaande academische jaar, wenst de studenten van alle faculteiten succes met de eventuele laatste loodjes en een fijne zomervakantie!

Meer weten?

Wil je meer weten over Themis of heb je vragen, suggesties of andere zaken? Stuur dan een mail naar Themis.

Neem ook een kijkje op de Facebook-pagina van Themis.