Verrassende uitkomsten Changemakersprojecten gepresenteerd

Afgelopen vrijdag presenteerden de studenten van de Honours Class ‘Changemakers in Leiden’ de resultaten van hun projecten. In de Sterrewacht luisterden de wethouder, aanwezige (wijk)agenten, docenten en andere betrokkenen met interesse naar de bevindingen en aanbevelingen. Sommige projecten bleken wat teleurstellend, maar de resultaten waren in ieder geval heel verrassend. Job Cohen sloeg de spijker aan het begin van de bijeenkomst op de kop: “Gelukt of niet gelukt, jullie hebben er in ieder geval verdomd veel van geleerd.”

Goede resultaten

In februari begonnen acht studenten aan de Honours Class Changemakers, waarin door de politie aangedragen problemen centraal stonden. Met de adviezen van de op zak gingen de studenten vervolgens aan de slag. “In de tussentijd is er nog een terugkombijeenkomst geweest, waar we de studenten hebben kunnen helpen met de laatste tips”, vertelt Job Cohen (Thorbecke-hoogleraar en oud-burgemeester van Amsterdam) tijdens de slotbijeenkomst van de Honours Class. “Uiteindelijk heeft deze cursus ontzettend goede resultaten opgeleverd.”

De bewoners

In het project van het Jacques Urlusplantsoen kwamen de studenten tot een interessante conclusie. “We hadden een netwerkanalyse gemaakt van alle partijen die actief zijn in de wijk”, vertelt Eva van der Hulst tijdens de presentatie. “Toen we die echter nog eens goed bekeken, bleken we de bewoners helemaal te zijn vergeten.” De studenten hebben daar een verklaring voor gevonden: “Het gaat vaak over de problemen in de wijk, maar daarbij komen de bewoners maar zelden ter sprake”, aldus groepsgenoot Stefanie de Voogd. Hun aanbeveling is dan ook helder: “Verlies de bewoners niet uit het oog en betrek ze bij het overleg.”

Welwillend en constructief

Voor Lisa Vogelaar pakte het project heel anders uit dan gedacht, toen het 'probleem' tussen jongeren en politie in de Wijk Teylingen maar voor een klein deel bleek te bestaan. “Gaandeweg kwamen we erachter dat het hier waarschijnlijk om een incident ging”, licht wijkagent Dirk Meinders desgevraagd toe. “Daar is Lisa zelf achter gekomen, door goed met alle betrokkenen te praten.” Lisa Vogelaar legt het tijdens de presentatie verder uit. “Ik kwam erachter dat de jongeren ook welwillend en constructief zijn. Ze kwamen zelf al snel met oplossingen om de situatie te verbeteren.” Met de spanningen die er nog wel zijn, weet ze wel raad: “die moeten ze gewoon uit gaan praten, daarvoor heb ik al een datum geprikt.”

Onvoorspelbare politiek

De groep studenten die zich met een opvanglocatie voor dak- en thuislozen bezig zou houden, bleek geen geluk te hebben gehad. Eerst werd bekend dat de opvanglocatie pas in oktober open zou gaan – te laat voor dit project – waarna ze zich zijn gaan focussen op muzieklessen voor asielzoekerkinderen. Op de avond voordat die muzieklessen echter plaats zouden vinden, werd bekend dat de asielzoekers naar een andere stad waren verplaatst. “We hebben er in ieder geval van geleerd dat de politiek onvoorspelbaar is”, sluit Myrna Kuiper de presentatie enigszins positief af.

Flexibel

“Wat deze laatste groep studenten heeft meegemaakt, is waar we in de gemeente dagelijks mee te maken hebben”, reageert wethouder Marleen Damen (Wijken) na afloop. “In dat geval moet je flexibel kunnen zijn. De studenten hebben laten zien dat te zijn, door niet op te geven”, complimenteert ze de studenten. De conclusie uit het Jacques Urlusplantsoen was voor haar heel verfrissend: “Ik vond de vraag waar de bewoners in al die projecten eigenlijk zijn heel treffend. Het blijkt wederom van belang om telkens te bekijken hoe je inwoners kunt betrekken”, aldus wethouder Damen.

Nieuwe projecten

Job Cohen kijkt tot slot al vooruit naar volgend jaar. “Het mislukken van projecten zoals dit jaar is gebeurd, is niet erg en juist heel leerzaam voor de studenten. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk niet de bedoeling en moeten we dat goed evalueren.” Aan ideeën voor nieuwe projecten ontbreekt het in ieder geval niet. De wijkagenten kwamen direct al met een aantal ideeën en ook de wethouder is enthousiast: “De gemeente doet graag weer mee, bijvoorbeeld met een project over jongeren met schulden, om maar wat te noemen”, aldus Damen.

(13 juni 2016/tekst IJsbrand Terpstra/foto's André van Haasteren)