Universiteit Leiden scoort goed op innovatie

De Universiteit Leiden is vierde op de ranglijst van meest innovatieve Nederlandse universiteiten, aldus nieuwsdienst Reuters.

Patenten

Het is de eerste keer dat Reuters de ranglijst van de 100 meest innovatieve universiteiten van Europa maakt. De rangschikking laat zien welke universiteiten zich het hardst inspannen om de wetenschap vooruit te helpen, nieuwe uitvindingen te doen en de wereldeconomie te stimuleren, stelt de nieuwsdienst. De score is gebaseerd op aantallen patenten, het succes ervan en hoe vaak wetenschappelijke publicaties en de industrie ernaar verwijzen.

Nederlands beste brede universiteit

Europa’s meest innovatieve universiteit in de top-100 is de KU Leuven. In de lijst staan in totaal negen Nederlandse universiteiten. De technische universiteiten van Delft (7e) en Eindhoven (16e) scoren het best. Daarna volgt de Erasmus Universiteit (26e). De Universiteit Leiden is op plaats 38 de hoogst scorende brede universiteit van Nederland.