(Honours)studenten koloniseren Mars met bacteriën

De dag waarop we de eerste stap op Mars mogen zetten komt steeds dichterbij: als het aan SpaceX ligt is dit al over acht jaar! Er staan ons echter nog aardig wat uitdagingen te wachten om hier te kunnen overleven. Eén daarvan is de voedselvoorziening: we willen gewassen verbouwen op Mars, maar hoe doe je dat wanneer er een giftige stof in de grond zit?

Infographic van het Leidse project

Dertien Leidse studenten ontwerpen daarom deze zomer een bacterie die giftig perchloraat uit Marsgrond om gaat zetten in zuurstof. Daarmee doen ze mee aan de grootste synthetische biologiewedstrijd van de wereld, iGEM, georganiseerd door het MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Unieke ervaring in internationale wedstrijd

De iGEM competitie is dé internationale wedstrijd waarin DNA-elementen gecreëerd en gerecombineerd worden om organismen nieuwe toepassingen te geven, bijvoorbeeld het afbreken van perchloraat. Onder begeleiding van Dr. Dennis Claessen (Institute of Biology) en Prof.dr. Han de Winde (Faculty of Science) krijgen honours- en masterstudenten dit jaar voor het eerst de kans om deze unieke ervaring op te doen. Niet alleen  op wetenschappelijk en ethisch gebied doen de deelnemers nieuwe vaardigheden op, maar zij zijn ook  volop bezig met PR, outreach en bovendien funding, om uiteindelijk in oktober, in Boston, het resultaat te kunnen presenteren aan meer dan 300 andere teams!

Volg het Leidse iGEM-team

De website van het Leidse iGEM team is deze week gelanceerd en ook op Twitter en Facebook zijn ze te vinden. Je kunt de activiteiten van  het enthousiaste team vanaf nu dus volgen op hun missie naar Mars, en wie weet ben jij hier volgend jaar wel bij betrokken!

Het Leidse iGEM-team met (honours)studenten