Het nieuwe studeren

In een eerder bericht zijn er al een aantal foto’s gepubliceerd over hoe Wijnhaven eruit zal komen te zien. Maar wat verandert er voor de studenten die vanaf begin 2017 hier hun nieuwe thuisbasis vinden?

Allereerst biedt het nieuwe gebouw meer mogelijkheden voor colleges. Zo zijn er twee auditoria in aanbouw met respectievelijk 312 en 548 stoelen, drie kleinere collegezalen; 140, 90 en 50 stoelen, 19  werkgroepzalen (25/28 plekken) en 3 computerinstructiezalen (32/32/42 plekken).

Daarnaast worden er projectkamers gerealiseerd, die hoofdzakelijk in gebruik zijn voor het Inspiration Lab van het Centre for Innovation, maar ook studenten kunnen hiervan gebruik maken om voor langere tijd aan projecten te werken.

Actief leren kan in de zogenaamde ‘Active Learning Room’.  De inrichting in deze Active Learning Room bestaat uit 4 ronde tafels met 7 stoelen in het midden van de ruimte met rondom drie schermen waarop geprojecteerd kan worden. Geen enkele student zit meer achter in de klas. Studenten doen op deze manier meer dan alleen maar luisteren. Ze kunnen schrijven, discussiëren en reflecteren. De docent faciliteert en geeft feedback.

Een andere nieuwe faciliteit is de zogenaamde treincoupé: in de nissen, voorzien van stopcontacten kan met zelf meegebrachte devices worden gewerkt. Wie liever achter een vaste computer zit, kan plaatsnemen in een computerinstructielokaal. Deze lokalen worden beperkt gebruikt voor computerinstructie en kunnen dus prima gebruikt worden om te studeren.

Voor studieverenigingen wordt een apart paviljoen neergezet, te zien op de foto. De 3 Bachelor opleidingen (Bestuurskunde, International Studies en Security Studies) krijgen beneden ieder een aparte ontvangstruimte en op de bovenverdieping  meerdere werkplekken.  Voor het paviljoen komt een terras waar studenten elkaar kunnen treffen.

De bibliotheek in het Wijnhavencomplex wordt een prettige en ruime plek om te studeren. De bibliotheek krijgt geen boeken, alleen lockers om boeken op te halen en terug te brengen. Zoals nu ook het geval is op de Schouwburgstraat. Qua studiefaciliteiten: 44 studieplekken met vaste computer, 100 ‘bring your own device’ / stilte studieplekken. Daarnaast komen er 4 samenwerkruimtes met smartboards.

In totaal worden 350 stilte-studieplekken gerealiseerd (waarvan 150 met een vaste computer) en 300 zogenaamde open-communicatie studieplekken (waar je eigenlijk ook best wel stil kunt studeren, alleen “stil zijn“ is daar niet verplicht). Daarnaast zijn er nog 180 zitplekken in het restaurant en lounge. Op de tribunetrap zijn circa 90 zitplekken. In de binnentuin kunnen studenten ontspannen studeren op een van de 350 zon-/studieplekken, liggend op het gras of op een van de stoelen op het terras.

Kortom: er zijn studieplekken en -faciliteiten te over.