Eerste alumni-avond Jeugdrecht groot succes

Op 23 mei 2016 vond de eerste inhoudelijke activiteit van de alumnicommissie van de master Jeugdrecht plaats in het Kamerlingh Onnes Gebouw; we blikken terug op een geslaagde avond!

Na een kopje koffie of thee met een plak zelfgebakken cake, opende mr. Manuela Limbeek de avond. Vijf alumni van de master hielden korte presentaties over een onderwerp waar zij onderzoek naar hebben gedaan of over hun huidige baan. Zo sprak Willemijn Helmich over de Raad van de Kinderbescherming en de rol van de jurist binnen deze organisatie. Leonie Herben sprak onder de titel ‘Spuiten en slikken’ over het toepassen van dwangbehandelingen in de gesloten jeugdhulp naar aanleiding van haar masterscriptie Jeugdrecht. Timo Veldman had het over het onderzoek dat hij tijdens zijn werk bij Defence for Children gedaan heeft naar minderjarige slachtoffers van seksueel misbruik in het strafproces. Hij ging in op de aanleiding voor het onderzoek, de onderzoeksmethode en de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek. Eline Kranendonk vertelde naar aanleiding van haar stage bij het Nederlands Forensisch Instituut en scriptie over de inzet van forensische expertise in het civiele kinderbeschermingsrecht. Zij deed dit aan de hand van – schokkende – voorbeelden uit de rechtspraktijk. Emma Merkx vertelde over haar drukke en veelzijdige baan bij Stichting de Jeugd- & Gezinsbeschermers.

Tijdens een netwerkpauze werd de alumni de mogelijkheid geboden om een mooie LinkedIn-foto te laten maken door fotograve Stefanie Uitdenboogert. Verder werd er onder genot van iets lekkers (succesvol) genetwerkt tussen alumni onderling en de huidige masterstudenten en alumni. Marije Bedaux heeft de alumni aangeboden hun cv’s te checken en persoonlijk in gesprek te gaan.

Tot slot vertelde Guus Schaepman, External Relations Officer van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, kort iets over de komende activiteiten voor alle alumni van Universiteit Leiden. Zo vindt op zaterdag 17 september aanstaande het Leiden Alumni Event plaats.

De avond werd onder het genot van een drankje afgesloten bij Barrera. Volgend jaar zal wederom een inhoudelijke bijeenkomst georganiseerd worden voor alle alumni van de Master Jeugdrecht!