Deal or no deal? Studenten dealmaker voor één dag

Hoe zorg je ervoor dat je als advocaat de beste deal sluit voor jouw cliënt? Hou je de kaarten tegen de borst of overleg je juist open met je wederpartij?

Het Hazelhoff Centre for Financial Law organiseerde de workshop ‘Onderhandelen in de praktijk’ om masterstudenten een inkijkje in de wereld van dealmaking te geven. De workshop werd verzorgd door twee advocaten met jarenlange ervaring in de transactiepraktijk van advocatenkantoor Stibbe. De dealmakers kregen verschillende opdrachten van hun ‘cliënt’, die zij door middel van onderhandelingen met de wederpartij tot een succes moesten maken.

Zo moest er onder meer een kerncentrale worden gebouwd in Duitsland, waarvoor met verscheidene partijen moest worden samengewerkt. Iedere vorm van contact met de wederpartij kostte de cliënt echter veel geld, waardoor elke handeling nauwkeurig moest worden afgewogen.

Aan het eind van de middag zijn de studenten erin geslaagd succesvolle deals te sluiten en deze werden beklonken met een feestelijk glas. De borrel werd voortgezet in café Barrera en diende mede ter afsluiting van het collegejaar.