T. rex schudt Museumnacht Leiden op

Swingend wijzer worden in de Leidse musea, het Academiegebouw, de Hortus botanicus en de Oude Sterrewacht. De achtste editie van de Museumnacht Leiden op 28 april was een succes. 4.578 bezoekers legden in totaal 19.546 museumbezoeken af.

Live toeschouwen hoe een dinosaurusbot wordt schoongemaakt. De giftige taxus bekijken met een plantenexpert terwijl singer-songwriter Michael Prins door de Hortus schalt. Of sterren kijken door een antieke telescoop. De Universiteit Leiden was met het Academiegebouw, de Hortus botanicus en de Oude Sterrewacht goed vertegenwoordigd in de Leidse Museumnacht.

In het speciale pop-up dinolab prepareert een medewerker van Naturalis echte Triceratopsbotten. (foto Stefan Tetelepta

Voor het eerst was ook Naturalis tijdens de museumnacht in de binnenstad aanwezig. Het  Academiegebouw stond met een bottenbingo, een levensgrote rondlopende T-rex en de tentoonstelling van een groot bot in het teken van dinosaurussen. Daarmee trok Naturalis ruim 180o bezoekers, de dubbele hoeveelheid ten opzichte van vorig jaar.

Live optredens in de beeldentuin van het Academiegebouw. (foto Stefan Tetelepta)
Studenten scheikunden demonstreren proefjes in de Hortus. (foto J.P. Kranenburg)