Geslaagde meeloopdagen LLP!

Op woensdag 20 april en maandag 9 mei kwamen ruim 170 enthousiaste studenten naar de Sterrewacht om meer te horen over het Leiden Leadership Programme (LLP), het Leidse honoursprogramma voor masterstudenten.

Voorspelde chaos

De meeloopdag startte met een korte introductie van het programma, de thema’s en de onderdelen, maar al snel was het tijd voor een proeftraining onder leiding van programmadirecteur Menno Mennes.

De studenten kregen de opdracht een duo te vormen om een experiment uit te voeren over communicatie en interpretatie. In de introductie had Menno Mennes al aangekondigd dat er over een paar minuten chaos zou uitbreken en die voorspelling kwam heel goed uit. Dit experiment toont duidelijk aan hoeveel ruis er zit in communicatie, maar het geeft ook een goed beeld van hoe de trainingen tijdens het Leiden Leadership Programme er aan toe gaan. Tijdens deze trainingen experimenteer je met leiderschapsvaardigheden.

Persoonlijk leiderschap

Voor een indruk van de seminars, een ander programmaonderdeel van het LLP, waren burgemeester Henri Lenferink en Wouter Groot van PublicImpact uitgenodigd om te vertellen over hun persoonlijk leiderschap en vragen van studenten te beantwoorden.

De burgemeester vertelde gepassioneerd uit zijn eigen ervaring in het leiderschap van de stad en beantwoordde vragen van studenten over heel diverse thema’s. Wouter Groot vertelde over zijn ervaringen met leiderschap in de zorg en de verschillende belangen waar rekening mee gehouden moet worden. Beide sprekers raadde de studenten aan om al vroeg over leiderschap na te denken en de onzekerheden die bij leiderschap komen kijken te omarmen!

Plannen en uitdagingen

Vier enthousiaste LLP-studenten van dit jaar gaven een presentatie over hun ervaringen in de praktijkopdracht. Tijdens de praktijkopdracht gaan LLP-studenten in teams werken aan een actueel probleem bij een partnerorganisatie. De studenten kunnen tijdens de opdracht in de praktijk aan de slag met vaardigheden en een kijkje in de keuken krijgen van een bedrijf. Tijdens de meeloopdag vertelden de LLP-studenten over hun plannen, uitdagingen en ontdekkingen. De avonden werden in stijl afgesloten met een borrel waar de allerlaatste vragen nog beantwoord werden.

We kijken terug op twee mooie meeloopdagen, met veel dank aan alle bezoekers en alle sprekers!