Student at your desk en referendum-debat ter ere van scheidend Honours Dean

Woensdag 6 april nam Willemien den Ouden afscheid als Dean van de Honours Academy met een debat over referenda in de Europese Unie. Niesco Dubbelboer (initiatiefnemer Wet Raadgevend Referendum), Chris Aalberts (politiek journalist) en Wim Voermans (hoogleraar Staats- en Bestuursrecht) gingen met elkaar in discussie. Aansluitend was er een afscheid en kreeg Den Ouden het Student at your Desk -project cadeau van opvolger Ton van Haaften.

Ton van Haaften (Dean Honours Academy) leidde het debat, waarin vooral vooruit werd gekeken. 'Voor een Europa zonder de Europese Unie zoals we die kennen is ook best wat te zeggen', bepleitte Niesco Dubbelboer. Daarop inhakend vond Chris Aalberts het toenemende aantal referenda in Europa het gevolg van te weinig flexibiliteit. 'We passen niet allemaal in dezelfde mal, Europa zal dynamischer om moeten gaan met de regionale verschillen', aldus Aalberts. Wim Voermans wees de aanwezigen erop dat het Europese project ook verliezers kent en dat het 'vooral de verliezers zijn die nu van zich laten horen via de referenda'.

Die enthousiaste studenten

Den Ouden was als lid van de referendumcommissie de afgelopen maanden nauw betrokken bij het Oekraïne-referendum. 'Daar mag ik tot vanavond niks over zeggen en daarom ben ik blij dat ik kon luisteren en genieten van de discussie tussen anderen', vertelde ze na afloop van het debat aan de aanwezigen. 'Ik ben er in die commissie wel achter gekomen hoe ontzettend belangrijk het is om samen te leren werken in moeilijke omstandigheden, ik had toen zelf graag zo'n cursus gevolgd',  doelde ze op het onderwijs van het Leiden Leadership Programme.

Daarna was het tijd voor het afscheid. Simone Buitendijk (vice-rector Universiteit Leiden) bedankte Den Ouden voor haar 'enorme visie, empathie en durf in haar werk op de Honours Academy': 'In werkoverleg vertelde je altijd over die 'enthousiaste studenten', waaruit bleek dat je echt naar ze geluisterd had', sprak Buitendijk de scheidend Dean toe. Den Ouden heeft volgens de vice-rector belangrijk werk verzet ook als daarvoor moeilijke beslissingen nodig waren. 'Bedankt daarvoor, ook namens iedereen die daarvan niets heeft meegekregen', sluit ze met een glimlach af.

StudentAYD

Opvolger Ton van Haaften stelde de aanwezigen daarna eerst gerust. 'Het lijkt heel normaal dat, wanneer je als bestuurder aantreedt, je alles moet veranderen. Maar ik kan jullie beloven, ik ben dol op continuïteit.' Ook hij uitte zijn bewondering voor de manier waarop Den Ouden de Honours Academy heeft opgezet. 'Normaal levert zo'n overkoepelend project een tragedy of the commons op, maar jij hebt daar juist het feest van de meent van gemaakt', zie Van Haaften, doelend op de vaak lastige samenwerking tussen diverse faculteiten.

Voor Den Ouden bleef één idee tot haar spijt echter ongerealiseerd: 'Student at your Desk' (StudentAYD). 'Studenten weten ontzettend veel en kunnen veel meer dan ik. Dat zie je vandaag ook weer, het debat was zonder hen nooit zo goed geworden', aldus Den Ouden. Via dat project zou ze student-assistenten willen aanstellen om het onderwijs te verbeteren en docenten te helpen met vernieuwing. Van Haaften verraste haar daarmee en gaf haar het project cadeau. 'Het is een cadeaubon geworden', begon Van Haaften enigszins mysterieus, 'jij kunt hem inwisselen, maar anderen kunnen dat ook.' Vervolgens kreeg Den Ouden een levensgrote cheque overhandigt die de start van het project markeerde.

Desgevraagd keek Van Haaften tijdens de borrel tot slot vooruit. 'Over vijf jaar is het honoursonderwijs normaler geworden binnen de universiteit', denkt hij, 'maar ik hoop ook multicultureler  dan dat nu het geval is. Daarnaast hoop ik dat we veel kunnen experimenteren op het gebied van onderwijsvernieuwing en dat we dat ook naar het normale universiteitsonderwijs kunnen overbrengen. Maar bovenal wil ik het honoursonderwijs en het werk van Willemien consolideren en haar goede werk voortzetten', sloot Van Haaften zijn vooruitblik aan het einde van de debatmiddag af.

(IJsbrand Terpstra/ Foto's André van Haasteren)