Onderzoek als een spiegel: Promoveren in onderwijs

Het overkomt je niet elke dag, geïnterviewd worden door Minister Jet Bussemaker. Maar promotieonderzoek doen in de Filipijnen en lesgeven op de middelbare school is ook een bijzondere combinatie. Thijs Jan van Schie, antropoloog en docent op het Leidse Marecollege, is een van de 30 leerkrachten die afgelopen maandag een beurs kregen uitgereikt door de minister.

Veldwerkonderzoek als verrijking voor het lesgeven

Met de beurs geeft Thijs Jan van Schie een halve week les op het Marecollege en de andere helft doet hij promotieonderzoek bij het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie van de Universiteit Leiden. Als promovendus gaat hij onderzoek doen naar vrijeschoolonderwijs. “Vrijescholen bestaan sinds de 20e eeuw. Sinds het begin van e 21e eeuw worden er ook vrije scholen opgericht in niet-westerse landen. Als cultureel antropoloog wil ik weten waarom, en wil ik onderzoeken hoe ze het onderwijs op de Filipijnen vormgeven.”

Het is een uitdaging om de twee verschillende banen te combineren, maar veldwerkonderzoek in de Filipijnen zal het lesgeven in Nederland ook zeker verrijken. “Ik zie het onderzoek als spiegel. Door vanuit een andere culturele context naar ons eigen onderwijs te kijken, kunnen we dat wat normaal lijkt toch kritisch bekijken. Op die manier kunnen we onszelf verbeteren.”

Minister Jet Bussemaker, Promovendus Thijs Jan van Schie samen met leerlingen van het Leidse Marecollege.

Bussemaker: Diepgang en reflectie in onderwijs

Ten overstaan van de groep nieuwe promovendi werd Van Schie nog even gevraagd om zijn promotieplannen toe te lichten door Minister Bussemaker. Ook zij ziet het voordeel voor de inmiddels al meer dan 200 leraren die net als Van Schie een Promotiebeurs hebben gekregen: “Een promotie is een investering in je eigen ontwikkeling. Als leraar is het ontzettend belangrijk dat je je blijft ontwikkelen, voor jezelf, je vak en je leerlingen. Iedereen wordt er wijzer van. Promoverende leraren nemen nieuwe kennis en ervaringen mee naar school. Het brengt meer diepgang en reflectie in het onderwijs.”