Naturalis nieuwe partner in platform ‘facility sharing’ (OARI)

Het online platform voor ‘facility sharing’ (OARI) van de Universiteit Leiden verwelkomt het Naturalis Biodiversity Center als nieuwe partner. Met Naturalis worden in totaal 63 instrumenten in de sector ‘Life Sciences & Health’ op OARI aangeboden.

Portal voor ‘facility sharing’

De Universiteit Leiden heeft in 2015 de ‘Open Access Research Infrastructure’ (OARI) portal gelanceerd om beschikbare onderzoeksapparatuur vindbaar en toegankelijk te maken. In lijn met Open Access voor publicaties en data heeft de portal de naam ‘Open Access Research Infrastructure’ gekregen. Naast een efficiënter gebruik van de portal zijn het ontstaan van nieuwe samenwerkingsverbanden, het bevorderen van ondernemerschap en het aantrekken van nieuw onderzoekstalent belangrijke doeleinden.

Naturalis

De laboratoria van Naturalis bieden een breed scala aan mogelijkheden om biologische en geologische wetenschappelijke analyses uit te voeren. Daarnaast hebben onderzoekers bij Naturalis de beschikking over een omvangrijke collectie van 37 miljoen natuurhistorische objecten.

Arjen Speksnijder, hoofd laboratoria: ‘Naturalis ontwikkelt zich sterk als academische onderzoeksinstelling. Meer dan 120 onderzoekers werken hard aan het ontdekken en begrijpen van Biodiversiteit. Naturalis heeft hierom afgelopen jaar met FES middelen flink geïnvesteerd in laboratoriumfaciliteiten. Via OARI willen we deze op een duurzame manier inzetten.’

Bij Naturalis proberen onderzoekers het leven te begrijpen en te zoeken naar maatschappelijke en economische toepassingen. De moderne faciliteiten van Naturalis zijn beschikbaar voor professionals van universiteiten, kennisinstellingen en bedrijven en sluiten hiermee goed aan bij de doelstellingen van OARI.

Het Naturalis Biodiversity Center is een platform voor biodiversiteit. Onderzoekers bij Naturalis reconstrueren en bestuderen de biodiversiteit met als doel haar beter te begrijpen om zo betere keuzes te maken in het kader van behoud en het zoeken naar toepassingen. Dit doen ze in multidisciplinaire teams die bestaan uit biologen, geologen, informatici en collectiebeheerders.

Intrnationale ambities OARI

De Universiteit Leiden wil de portal (inter)nationaal uitrollen. Omdat op de portal publiek gefinancierde apparatuur wordt afgebeeld, nodigen we de kennisinstellingen die met publieke gelden zijn gefinancierd graag uit om hun onderzoeksapparatuur met bijbehorende expertise te delen op OARI. Op deze wijze kan OARI uitgroeien tot een breed platform voor facility sharing: een centrale plaats waar wetenschappers elkaar ontmoeten rondom geavanceerde onderzoeksapparatuur.