Jonge Leidenaren klaar voor finale FameLab

Wouter Jan Geelhoed en Nan van Geloven verdedigen op 22 april de Leidse eer tijdens de Nederlandse finale van FameLab in Amsterdam. Stem op hen voor de publieksprijs!

Wetenschap zó presenteren dat het grote publiek laaiend enthousiast wordt. Niet door het te vereenvoudigen tot het niveau van een tweejarige, maar door het eigen onderzoek echt tot leven te brengen. Daarover gaat de internationale wedstrijd FameLab, waaraan dertig landen deelnemen.

Gezicht van de Nederlandse wetenschap

In de Nederlandse finale strijden twaalf jonge wetenschappers afkomstig van zes universiteiten om hét gezicht van de Nederlandse wetenschap te worden. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. In een korte video presenteren alle finalisten hun onderzoek. Stem nu op Nan of Wouter!

Nieuwe bloedvaten

Wouter Jan Geelhoed, promovendus bij geneeskunde, bedacht een eenvoudige én goedkope manier om nieuwe bloedvaten te laten groeien. Met een plastic staafje onder de huid kan er een tunneltje gecreëerd worden waardoor er nieuwe bloedvaten kunnen ontstaan.

Statistische kansen vruchtbaarheid

Hoe kunnen stellen met een kinderwens accuratere voorspellingen krijgen over hun vruchtbaarheid? Biostatisticus Nan van Geloven kan met haar dynamische modellen up-to-date voorspellingen doen. Zodat mensen met een kinderwens eerder gedegen kunnen kiezen voor een behandelmethode.

Ook in 2015 gooide de Universiteit Leiden hoge ogen bij de FameLab-competitie, met drie promovendi in de landelijke finale. De Leidse orthopedagoge Marcia Brandenburg won en vertegenwoordigde Nederland in de internationale FameLab-finale tijdens het Cheltenham Science Festival in Groot-Brittannië op 1 juni 2015.